Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sphinx
Har en V70 automat 2003. Jag tycker nog att när den växlar främst till 2an och även 3an så växlar den hårt. Det blir lite av ett ryck. Vad kan man göra åt detta? Skulle ni chansa på att göra en spolning? Annars fungerar lådan utmärkt med kickdown osv. Har gått ca 19000 mil.
Senast redigerad av 1 Sphinx, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
LumberJack skrev:De brukar nolla adaptionen i samband med bytet. Vad det gäller mjukvara får någon annan svara på då jag inte har koll.
Det är oljeräknaren man nollar. Adaptionen rör de nog inte om du inte specifikt ber om det. Det är en ganska lång specifik körcykel som ska köras då enligt VIDA.
av Schmoyoho
Är väl två adaptioner, iaf på den sexväxlade lådan. En adaption som är en anpassning till förarens körsätt och en adaption som är den du beskriver som är att lådan lär sig hur den ska växla, dvs hur den sköter oljetryck, solenoider m.m i praktiken.
Bytte oljan i min V70 06:a med 6-växlad låda för tre veckor sedan på Volvoverkstaden. Bilen har nu rullat 29700 mil, varav 13600 mil i min ägo, och jag har nu bytt oljan tre ggr och varje gång märks skillnaden direkt. Lådan växlar nästan sömlöst, man märker knappt när den växlar efter oljebyte! På utryckningsfordon, ska oljan bytas vid 6000 mils intervall. Varför inte göra det på privatbilar med? Jag är iallafall övertygad om att automatlådorna håller betydligt bättre då!

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]