Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gltnils
Känns diselavgaser från värmaren i bland då man kör. Var kommer rörutloppet från värmaren ? Eller är det normalt med lukten ? Kan man göra något ? Längre rör för avgaserna ?
"Det var läckage vid avgasröret mot värmaren"
Senast redigerad av 2 gltnils, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
Värmaren i min V70 D4 -15 luktar inte illa på något sätt, vare sig utanför eller i bilen. Värmaren sitter ovantill i bakkant av höger framskärm och avgasröret löper nedåt i bakkant av skärmen och mynnar ut under bilen strax bakom framskärmen. Se bild nedan. Om det luktar illa i ditt fall kan du ha något problem med avgasröret som gör att avgaser läcker ut på något annat ställe än de borde. Alternativt kan det vara så att värmaren inte bränner så rent som den borde.
Volvo V70 D4 2015_085.JPG
Volvo V70 D4 2015_085.JPG (721.46 KiB) Visad 290 gånger
av Rosemax
För mig har det luktat riktigt ohälsosamt vid användning av värmaren, både i förra (XC70 D5 - 09) och nuvarande (V70 D4 - 16) bilen. Det brukar även kännas i kupén direkt vid start. Trodde det var normalt men med tanke på det andersuw skriver så verkar det ju inte så.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av andersuw
Näh. Har bränslevärmare både i min V70 -02 (bensin) och min V70 -15 (diesel) och ingendera stinker. Min 02:a luktar obränd bensin vid kallstart av motorn (som alla tidigare bilar jag haft) men min -15 diesel luktar inte illa ens då. Utvecklingen går framåt. ;-)
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]