Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 2013xc70
apersson850 skrev:Att växellådan går utan lockup en stund när det är kallt är inte för att inte överbelasta lådan, utan för att fortare få upp rätt drifttemperatur på växellådeoljan. När momentomvandlaren jobbar gör den det genom att pumphjulet pumpar olja genom statorn, som vinklar av oljeströmmen mot turbinen. Det är denna vinkling som är förutsättningen för höjningen av momentet (hydraulisk nedväxling), men den ger också en viss energiförlust, vilket i sin tur värmer oljan. Det är den förlusten som gör att lådorna har lockup, så man inte behöver köra i det driftfallet när man inte behöver max dragkraft.
Har kjørt noen turer etter oppdattering fra 163-215hk. Jeg reagerer på at gearkassen slurer mye ved kaldstart, selv ved bruk av motorvarmer. Det går ca 3 km før den slutter og slure og opfører seg normalt. Jeg er 99% sikker på at den ikke oppførte seg slik med 163hk. Er det noen som har erfart det samme?
Hur länge lådan kör utan lockup beror på hur kallt det är. En sträcka på 3-4 km är helt normalt. Det gäller även när motorvärmaren används, för den värmer inte upp växellådan.
av Daniel73
Det där med att växellådan slirar när det är kallt hade inte jag förra vintern.
Polstar sedan innan.

Vid service i juni förra året kom det ny programvara till växellådan.

I år så har jag slirandet vid kallstart.

Jag tror inte att det är polestarrelaterat utan den senaste programvaran beter sig nog på det viset oavsett polestar.

Dom som inte har slirandet kommer nog att få det vid nästa service.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Kan det ha vært slik at d4 163 ikke har hatt sluring, og at d5 har hatt det? På grunn av flere hk? Min d4 163 sluret ikke før polestar. Det er jo ikke no problem, har turtall på 2200 i 80-90 km, 2-3 km. Så tar det tak og synker til 1600.
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.

Snackade med min svåger som tydligen hadde s[…]

Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]