Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
V60D5AWDPolestar skrev:
Robbi skrev:Tog en provtur med två olika, en D5 med 21 tums fälgar och en D4 med 18 tum. Jag måste säga att motorn inte skilde jättemycket, D4 i sportläge kändes ganska mycket som D5! Jag antar att det märks vid gaspådrag fast jag tyckte faktiskt inte det var jätteskillnad vid ax ens med normalläget på båda. Nåja, Däremot var D5 stötigare och man kände vägens ojämnheter mycket mer än med D4 med 18 tum. D4:an var perfekt balanserad enligt mitt tycke, fast men ändå mjuk över ojämnheter. Det var ganska stor skillnad på den biten. D4 med 18 tum känns precis som min XC70 med sportchassi, gällande krängning och stötighet. D5 lite stötigare men ändå bra väghållning. Jag kan njuta av båda två faktiskt. Hade jag köpt med 21 tum så hade jag snabbt vant mig.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Var hittade du en D4 att provköra?
Alingsås
av AndS
Har nu rullat ca 40 mil med bilen. Min första bekantskap med 2.0 dieseln och D4 med AWD är att den uppträder betydligt mjukare än vår tidigare 205Hk femma som var ganska hetsig på lägre växlar, samt framhjulsdriven.
Har provat att köra ganska mycket Pilot-funktionen Lane keeping tillsammans med ACC. Visst hjälper den till men jag märker att jag tappar koncentration på körning och funktionen är inte helt fulländad. Det blir lite ryckigt och systemet motarbetar när jag själv vill ta över.
Den är ganska stum på grusväg med hålor men inte så det stör mig. Är nöjd att jag valt 18" hjul.
Väghållningen och ljudnivå över förväntan, vilket min hustru påpekade då jag körde betydligt fortare på mindre krokigare vägar, rondeller, etc, samt att vår stackars hund (ber om ursäkt) kasade runt där bak mera än han gjorde i V70. Så det blir att ha bättre koll på hastigheten och anpassa sig.
av AndS
Kanske en bild också, blev lite kungligt över den. :wink:
Bilagor
IMG_20170224_120434.jpg
IMG_20170224_120434.jpg (1.54 MiB) Visad 754 gånger
Användarvisningsbild
av Robbi
AndS skrev:Har nu rullat ca 40 mil med bilen. Min första bekantskap med 2.0 dieseln och D4 med AWD är att den uppträder betydligt mjukare än vår tidigare 205Hk femma som var ganska hetsig på lägre växlar, samt framhjulsdriven.
Har provat att köra ganska mycket Pilot-funktionen Lane keeping tillsammans med ACC. Visst hjälper den till men jag märker att jag tappar koncentration på körning och funktionen är inte helt fulländad. Det blir lite ryckigt och systemet motarbetar när jag själv vill ta över.
Den är ganska stum på grusväg med hålor men inte så det stör mig. Är nöjd att jag valt 18" hjul.
Väghållningen och ljudnivå över förväntan, vilket min hustru påpekade då jag körde betydligt fortare på mindre krokigare vägar, rondeller, etc, samt att vår stackars hund (ber om ursäkt) kasade runt där bak mera än han gjorde i V70. Så det blir att ha bättre koll på hastigheten och anpassa sig.
Kul, när fick du bilen? Du måste ju vara bland de första.
Senast redigerad av 1 Robbi, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Det var alltså en verklig bild på minsta hjulen som går att få levererade. Ser ok ut tycker jag! Är inte så förtjust i stora hjul men har mina gränser, t ex tycker jag att V60CC med 16" inte ser klok ut.. V90 med 17" ser ok ut...
av AndS
Fick den nu i veckan.
Det är standard 18" som den har med 235/55 vinterdäck. Har samma dimension på sommardäcken.
av Flajjan
Jag provkörde s90 D5 och V90 D4, ingen av motorerna kändes super, nu gjorde jag inte en massa olika inställningar och hade mig utan jag körde som jag brukar + lite extra.

Jag beställde även fast det inte fanns för provkörning en V90 CC T5, får den om 2 veckor om allt går som det ska. Mest för att jag är så less på att höra dieselknattret.. Ska bli spännande å se om det är en bra motor till bilen ifråga..
av ansjo
Skulle misstänka att du blir nöjd :wink:
Användarvisningsbild
av poseidon
Körde in cc PRO utrustad med panoramatak och BW spelare och allt annat. Det jag gillar bäst va sätesförlängningen och den låga positionen man kan ha till kontra vår xc70.

Men bilen går ju bort då man knappt får in en skrivbordsstol i bagaget och all svart billig plast ger en öststatskänsla.

Varför köra så stor bil med så litet bagage så jag ändå måste ha takbox på semestern? Hellre då nya xc60 som sannolikt är mindre men då motiveras takboxen av det.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2