Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Tror inte alls på att så gamla bilar är underhållsfria. De ägs snarare av en typ av personer som inte anser det är ett problem att det krävs att man krälar under dem varje helg. Samma gäller 740, 940 osv. De är inte mer driftssäkra än nånting annat.

Vill du åka så billigt som möjligt och inte ägna dig åt något underhåll - köp en Up! eller liknande.

Misstänker att detta inte var svaret du ville ha...
Helt överrens. Alla de där "väldigt tåliga och tilltagna" bilarna är mer eller mindre veteranbilar och kräver regelbunden livräddning.
Så billig ny bil som möjligt med enkel och väl beprövad drivlina, lägg på en rostskyddsbehandling och det går i evigheter.
Vad du letar efter existerar inte... Bilar är dyra, och alla bilar kräver reparationer förr eller senare. Ju mer avancerad bilen är desto dyrare är den att laga.

Min 945a var nog den mest odriftsäkra bil jag någonin varit med om, jisses vad mycket som fick bytas och lagas på den... Men när den väl fått det mesta utbytt så var den desto säkrare :-)-)
V70in är nog precis tvärtom, det är bland den mest driftsäkra bil jag varit med om. Har knappt bytt ett dugg på den under dom snart 5år jag haft den(utöver service-saker såsom kamrem osv), den bara går och går :)

MEN, betyder det att alla 945or är odriftsäkra, och att alla V70is är driftsäkra? Knappast, långt ifrån.. Det är inget annat än ett lotteri, jag hade otur med 945an och extrem tur med V70in. Det är så det fungerar, speciellt på begagnatmarknaden, man kan inte dra en hel bilmodell över en kamm, varje exemplar är unikt.

Så, igen, det du söker existerar inte.
Lövet skrev:Tror inte alls på att så gamla bilar är underhållsfria. De ägs snarare av en typ av personer som inte anser det är ett problem att det krävs att man krälar under dem varje helg. Samma gäller 740, 940 osv. De är inte mer driftssäkra än nånting annat.

Vill du åka så billigt som möjligt och inte ägna dig åt något underhåll - köp en Up! eller liknande.

Jag tänker mig också att en ny extremt snikbil, typ privatleasa en up eller en pugga 208 eller nåt sånt borde vara det bästa här.

Ursäkta om jag kapar tråden men nu måste vi vara ärliga här. 740/940 ligger högt upp på listan gällande driftsäkerhet, det är sällan dessa bilar sviker om de är normalt underhållna. Är väl just det de här bilarna är kända för också, att gå och gå och gå i ur och skur och det gör de i 99,8% av 100. Men alla bilar kan drabbas av problem och vissa mer än andra...

vol:-)
800serien skrev: Ursäkta om jag kapar tråden men nu måste vi vara ärliga här. 740/940 ligger högt upp på listan gällande driftsäkerhet, det är sällan dessa bilar sviker om de är normalt underhållna. Är väl just det de här bilarna är kända för också, att gå och gå och gå i ur och skur och det gör de i 99,8% av 100. Men alla bilar kan drabbas av problem och vissa mer än andra...

och 200 serien såklart, oslagbart ur ekonomisk synpunkt med 2,7,900 och 240 har riktigt bra markfrigång och framkomlighet dessutom i samma klass som bmw e34 kombi fast komforten är ju helt annorlunda

ska man ha 4x4 så blir det dyrare, den mest felfria 4x4 är nog jeep cherokee xj(ingen grand!) 1991-1996 med H.O motorn men även dessa har lite småfix och risk för rost sen efter det kommer väl subaru
SRT skrev:Röstar på en Toyota Hilux.Top Gear gänget försökte ju på alla sätt att ta livet ur en av dessa utan att lyckas.

Toyota Hilux Del 1 -

Toyota Hilux Del 2 -

Toyota Hilux Del 3 -

Prova att göra om dessa överlevnadstest med t ex en XC 90 ... pfffft. :D
Ja men du kommer aldrig under 1/milen med bensin hiluxen och de tidiga fanns ej med automat och de rostar som ett paket gevalia :lol:
Men de tål stryk det kan jag skriva på för :-DD
nu skippar jag awd, men en gammal w123 220/240 diesel eller 300 om vi nu kan räkna med lite högre förbrukning. men där har vi problemfritt ägande, skattefritt, bess vart annat år och ingenting som kan strula. skulle den sluta ladda går den ändå att köra hem då stoppen går på vacum så ström behövs inte. ingen annan el som inte går att förstå sig på, motorerna är odödliga, dock kan värmare behövas för att få igång dom en kall vinterdag.

det är bilar som är gjorda för att användas
SkauneJohan skrev:
800serien skrev: Ursäkta om jag kapar tråden men nu måste vi vara ärliga här. 740/940 ligger högt upp på listan gällande driftsäkerhet, det är sällan dessa bilar sviker om de är normalt underhållna. Är väl just det de här bilarna är kända för också, att gå och gå och gå i ur och skur och det gör de i 99,8% av 100. Men alla bilar kan drabbas av problem och vissa mer än andra...

och 200 serien såklart, oslagbart ur ekonomisk synpunkt med 2,7,900 och 240 har riktigt bra markfrigång och framkomlighet dessutom i samma klass som bmw e34 kombi fast komforten är ju helt annorlunda

ska man ha 4x4 så blir det dyrare, den mest felfria 4x4 är nog jeep cherokee xj(ingen grand!) 1991-1996 med H.O motorn men även dessa har lite småfix och risk för rost sen efter det kommer väl subaru
Absolut 240 också.
Jobbets V70 har gått drygt 12 tusen mil med bara ett enda fel, egr-ventilen, anser jag ganska bra. En mycket bra bil, allting känns fulländat på den, finns ingenting att klaga på, komfort, utrymme, framkomlighet, säkerhet, driftsäkerhet ja allt är topp. Dock är den kanske inte jättebillig men får jag välja arbetspartner så skulle det bli en ny V70 alla gånger på året. Synd bara den inte görs längre.
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]