Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Icebear skrev:Jag tycker att alla bilskojare till handlare borde få näringsförbud.
Jag har haft en volvo 360 som också var en dålig bil med rosthål i tanken och ojäm tomgång.
Det borde gälla,oavsett vad för verksamhet de drivit. Om de inte sköter sig. Privatpersoner får ju betala skatt för allt. Fuskar man så åker man ju dit.
Sämsta bil jag ägt: Saab 99 CC 1975, hade den under året 1987, svårt att komma in i bilen pga dålig konstruktion av yttre dörrhandtag, ville gärna gå varm vid kökörning. Orsakade mig nästan hjärtsnörp när den gick upp på rött på tempmätaren mitt i Tingstadtunneln i rusningstrafik :!:
Efter det såldes den och ersattes av en 240 GLT -84, en av de bättre bilarna jag ägt.

Mike
mikethebik skrev:Sämsta bil jag ägt: Saab 99 CC 1975, hade den under året 1987, svårt att komma in i bilen pga dålig konstruktion av yttre dörrhandtag, ville gärna gå varm vid kökörning. Orsakade mig nästan hjärtsnörp när den gick upp på rött på tempmätaren mitt i Tingstadtunneln i rusningstrafik :!:
Efter det såldes den och ersattes av en 240 GLT -84, en av de bättre bilarna jag ägt.

Mike
Jo, det är förmodligen sådant som ger vardagen lite mer spänning antingen man vill eller ej. :D
Franska bilar är jag mest besviken på. Jag hade en gång för längesedan en Citroen mi 8 (tror jag den hette?) Det var ingen alldaglig bil och därför var sådant som batteri, däck och reservdelar hutlöst dyrt. Och även sällsynt. Det tog t.ex ett par veckor att få fram en strömbrytare till vindrutetorkarna. Och när den till sist kom, så var det inte rätt. I original var det två hastigheter på torkarna. Men reservdelen var bara konstruerad för en hastighet. Däcken hade ungefär samma dimension som MC-däck. Vilken däckverkstad hade sådan däck i lager?
Det enda som hade något eventuellt plusvärde var att bilen hade startvev som nödåtgärd. Det var en tämligen liten motor, så det gick att veva igång den, vilket behövdes några gånger när batteriet var dåligt.
Senare hade jag en Peugeot 404 bensin. Detta var på 70-talet. Eventuella tankegångar om vinterbil existerade inte i den bilens konstruktörers hjärnor. En kupévärme långtifrån värd namnet. Golvvärmen gick aldrig lägre ner än till knähöjd. Likaså gummilister som var som gjorda för att frysa fast på vintern. Dom satt i en U-formad ränna där vatten rann ner och frös. På vintern hade jag ett par säckar med järnmalm i bagaget, jo du läste rätt, för att tynga ner bakändan. Rostbenägenhet var ett annat bedrövligt problem.
Under senare tider har jag haft möjlighet att pröva ett par Renault. En gång hade jag en Renault Clio som lånebil då min Volvo 245 var på service. Först var det en specialprocedur att låsa upp bilen och starta den. Gjorde man fel i något steg startade inte bilen. Nåväl jag kom iväg så småningom. När jag hade kört en liten bit märkte jag att jag trampade mig själv på fötterna hela tiden. Pedalerna satt alltså så tätt ihop att jag trampade mig själv på fötterna.
En tid senare hade jag en Volvo 460 som hyrbil, hette den så? Jag hälsade på en bekant som just hade köpt en Renault 19. Detta var runt 80- -- 90-talet. PG Gyllenhammar hade ju ett nära samarbete med Renault vid denna tiden. Det hette att dessa två bilar var väldigt lika, samma storlek, samma motor och en del andra likheter. Jag kom med hyrvolvon och fick provköra Renaulten hos min bekant. Då upptäckte jag att ratten hade något material, ytbeläggning (teflon?) som om den vore inoljad och välsmord jämfört med ratten i Volvon. Det var alltså "glashalt" att försöka greppa om ratten i en Renault 19.
Därför är jag allmänt skeptisk till franska bilar numera.
De två bilar som jag haft mest problem med är ironiskt nog båda japanska. En Toyota Avensis 2.2d och min förra Subaru Outback 2.0d. Toyotan gick egentligen inte sönder så mkt men kvalitetskänslan var inte bättre än en Corolla från 80-talet och den drog minst 2dl mer per mil än den borde i förhållande till sin prestanda (beror på speciell katalysator och slirande automatlåda). Outbacken vibrerade i kopplingen (de håller inte längre än 10k mil), xenonljusen brände sönder sig själva, ACn fungerade förvisso men kunde aldrig hålla vettig temperatur utan ständigt pillande.
Vet inte vilken av dessa som jag tyckte var sämst, nog lika dåliga båda två.

Audi A4 1.8 TS 7000mil. Bara problem efter problem. Lacksläpp som de inte fick rätt på luftnipplar till kylsystemet som gick sönder på löpande band och tillslut en så pass sne bakvagn att den åt upp däck på 700 mil och det gick inte att fixa utan att byta ut hela bakvagnen enl Audi. Försäkringen löste bilen.
Saab 9-5 1.9 TID 12000mil. Bara problem, termostat, egr ventil, partikelfilter, urtrampningslager osv osv. Såldes 1 år senare för en spottstyver. Klarade inte av att titta på bilen utan att bli förbannad. Hörde senare att den slutat gå på 1 cylinder och lådan rasat. Blir irriterad bara jag tänker på liket.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
intruder1400 skrev:Hehe kul att du nämner Peugeot 404 bensin !
En av bättre bil jag ägt !
Den var de inga fel på iallafall under min ägo ! Värmen var kanon i min !
De roligaste med min var när man gick i skolan o batteriet dog så körde jag med vevstarten i en månad :D :D
Peugeot 404 var nog den mest sålda dieselbil en på -60 och början på --70-talet (efter Mercedes, som låg i en annan prisklass). Den hade fruktansvärd bra och kraftiga trumbromsar och fick (vad jag kommer ihåg) aldrig skivbroms. Mycker bra dragbil....
Sämsta bilen då...... ??:-/ Har nog aldrig haft en dålig bil. Jag har ju alltid gjort all service och alla reparetioner själv, så har inte bilen varit bra (det har ju hänt), så har den ju blivit det efter ett tag. En av dom bättre (som frugan har haft) var en Passat GL -87 som vi hade från -89 till -01. Gjorde en större reparation i sluter på -90-talet (bytte koppling, stötdämpare runt om, helrenovering av bromsar). Den såldes privat när vi köpte en Passat -98. Den var vi alldrig riktigt nöjda med, men dålig var den inte. Den "skötte sig" och gjorde sitt jobb, men vi tyckte aldrig riktigt om den. Efterföljaren, en Passat Highline -04 köpte vi sommaren -05 och är fruktansvärt nöjda med, trots att ett motor ras var väldigt nära och att varnindlampan för krockkuddesystemet tänds i mars varje vår.
Själv har jag under denna tid kört min helrenoverad och trimmade PV -62 (saknar den), Mazda B1800 Pick Upp -78 (saknas. Hade också vevstart :lol: :lol: ), farsans gamla Volvo 144 -72, (hade varit rolig att ha kvar), och sedan 9 år kör jag min 745 GLT -16V -88B (kan inte sälja den, kan inte vara utan den.....)
Köpte en Ford Cougar (back in the days), långt innan man förstod innebörden av det senare i modellnamnet. Det var tveklöst största dyngan till bil jag någonsin ägt. Allt som kunde gå sönder gick sönder, men det var först när båda sidorutorna försvann ner i dörrsidorna och sedan stannade där som jag insåg att teorin om livets jävlighet på riktigt talat till mig. Att jag ens lyckades sälja skiten, och därtill t om få en peng för den känns idag smått otroligt. Det var en Boråsare som skulle ha den som utställningsex :D (på skrotupplaget får man väl förmoda...)

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]