Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Min bil verkar inte driva på bakhjulen.
Endast framhjulen slirar i djup snö.
Gissar att något är paj.
Bilen går bra i övrigt och automaten växlar bra.
Är det risk för följdfel om jag fortsätter använda bilen?
Senast redigerad av 1 Hygglo, redigerad totalt 0 gånger.
av mattsson81
På en 05a så har du Haldex AWD dvs en elpump styr trycket på kopplingen till bakhjulen å om den inte fått ny olja filter på länge så kan pumpen gå tungt å bränna säkringen som sitter i bagaget. har detta hänt ska man inte byta säkringen utan att byta olja å filter i systemet om bilen har gått långt iaf. då finns risken att man bränner styrenheten istället.
men om du inte gör någonting så driver bilen bara fram å inget mer lär hända
Användarvisningsbild
av Hygglo
Tack!
Det var det svaret jag ville höra:)
Ska kolla säkringen å oljan när vädret blir lite bättre.
Då kör jag vidare med 2wd :)
Användarvisningsbild
av Hygglo
Har nu kollat säkring nr6 i bagaget och den var hel.
Det finns inga felmeddelanden eller lampor som lyser i panelen. När man spinner så tänds lampan för att det slirar.
Surt med tanke på att bilen köptes för knappt en månad sedan. Säljaren (volvo återförs) Säger att det inte har med säkerheten att göra, därför gäller inte garantin.. Suck..
av Schmoyoho
Hissa bilen och kolla om kardanen snurrar med framhjulen. Den är stelkopplad så den ska snurra men om vinkelväxeln (eller mer sannolikt den ökända hylsan) pajat så snurrar inte kardanen och följaktligen får du inget spinn bak. Kan säkert vara knas med haldexen också men det är ju enklare att börja med att utesluta vinkelväxeln.
av intruder1400
Hygglo skrev:Har nu kollat säkring nr6 i bagaget och den var hel.
Det finns inga felmeddelanden eller lampor som lyser i panelen. När man spinner så tänds lampan för att det slirar.
Surt med tanke på att bilen köptes för knappt en månad sedan. Säljaren (volvo återförs) Säger att det inte har med säkerheten att göra, därför gäller inte garantin.. Suck..
Måste väl gå o häva köpet om dom inte lagar felet !
Användarvisningsbild
av Jazzy
Ställer mig tveksam till försäljarens svar. Funkade 4-hjulsdriften när du köpte bilen? Fanns det uppgifter om at den inte funkade, om det är så att den var trasig vid köpet? Undrar om ESC fungerar som tänkt om den inte drar på alla 4 hjulen. Kolla detta med besiktningen om försäljaren står på sig.
av Lövet
Om man köper en 4wd bil och 4wd inte funkar så är det ett fel av väsentlig betydelse. GIVETVIS ska återförsäljaren stå för detta, upp till 6 månader efter köp är det ingen diskussion ens. Vad är det för pajas-ÅF?
Användarvisningsbild
av Derank
Det där ett solklart fall. Du ska få bilen reparerad om det nu inte stod i varudeklarationen att awd var ut funktion vilket jag betvivlar att det stod.

Häng ut åf här om de fortsätter trilskas. Du har 6mån på dig från köpdagen

skickat från min SMIF004 galaxy a5
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Enligt konsumentköplagen har man 3 års reklamationsrätt.
Och inom 6 månader är det dessutom villkorslöst, alltså inget att diskutera, firman SKA laga felet utan att det kostar dig ett öre, punkt slut.
Råkade själv ut en bil för beg. bil för ett antal år sedan där ett allvarligare motorfel kom efter några månader, säljaren (Volvo återförsäljare) nekade bestämt, men jag var påläst då och nämnde konsumentköplagen, och helt plötsligt var det inga som helst problem. Jag fick t.o.m. hyrbil under tiden.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...