Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karlerland
Ännu en av alla vibrationstrådar... Men jag hittar verkligen ingen med samma typ av vibrationer.

Jag har en V70 Classic -07 med ett irriterande vibrationsproblem. Den går fint för det mesta, men ungefär var 5:e mil kommer det plötsligt kraftiga snabba vibrationer i hela bilen med ett lågfrekvent buller. Det håller i sig i typ en minut, sen försvinner det lika snabbt igen. Oavsett hastighet och påverkas inte av acceleration eller inbromsning.

Vad kan det vara?! Jag hade stora problem med vibrationer i sommarhjulen men efter typ fyra ombalanseringar försvann det till slut, och sen har jag inte haft några problem förrän nu i vinter. Det är Volvo originalfälgar 15 tum och Nokian Hakka 7 vinterdäck, nya för säsongen.
Känns långsökt att det skulle vara däcken även om jag vet att det i de allra flesta fallen med vibrationer är något i hjulen. Skivor och klossar bytta bak nyligen, fram vet jag inte, har bara haft bilen sen förra våren. Men det vibrerar inte mer i ratten än någon annanstans, och inget särskilt vid inbromsning.

Men det måste ju vara något som roterar iaf, och eftersom det kommer och går så skulle det ju kunna vara två mindre obalanser som vid vissa tillfällen hamnar i fas med varandra och förstärker vibrationen tills de är ur fas igen. Men vad vet jag.
av karlerland
VaCUm skrev:Påverkas ljudet av hastigheten? Slutar det när du stannar?

Har du kännt om alla hjulbultar är riktigt åtdragna?
Det minskar om man sänker hastigheten, har inte testa att stanna helt då det alltid kommer när man sitter och kör på 80- eller 110-väg. Hjulbultarna har jag faktiskt inte kollat. Ska göra på en gång, men det känns ju lite långsökt.
av MickeM
Känn på alla bromsskivorna också om du kan. Fälgen kan vara missvisande.
Anliggande broms ger vibrationer.
av S1mp4n
Min bil har haft mindre vibrationer i ca 80km/h sista 6 månaderna, har bytt däcken och bytt drivaxel men vibrationerna har stannat kvar, sista månaden nu har det vibrerat mer och mer. Visa sig att bromsen låg på extremt lite, märktes inte alls av nåt annat än den lilla vibrationen vid 80km/h. Testat smörja och motionera bromsoket men det har endast hjälpt ett par veckor så nu är det komplett bromsbyte fram som väntas! ( räcker förmodligen med att endast byta oket men känns lika bra att byta allt när man ändå är på gång)
av karlerland
MickeM skrev:Känn på alla bromsskivorna också om du kan. Fälgen kan vara missvisande.
Anliggande broms ger vibrationer.
Jo det har jag varit med om förut på en 740, vibrerade som fan i ratten. Kan förstås vara bak också, men det borde ju isf påverkas av att man bromsar även om det är bak. Och det borde ju inte komma plötsligt när man kör med farthållare satt på 90 på en raksträcka.
av karlerland
S1mp4n skrev:Min bil har haft mindre vibrationer i ca 80km/h sista 6 månaderna, har bytt däcken och bytt drivaxel men vibrationerna har stannat kvar, sista månaden nu har det vibrerat mer och mer. Visa sig att bromsen låg på extremt lite, märktes inte alls av nåt annat än den lilla vibrationen vid 80km/h. Testat smörja och motionera bromsoket men det har endast hjälpt ett par veckor så nu är det komplett bromsbyte fram som väntas! ( räcker förmodligen med att endast byta oket men känns lika bra att byta allt när man ändå är på gång)
Hur långt har din bil gått? Min har gått drygt 16.000, känns lite tidigt för att behöva byta oken men man vet ju inte.
Bytte du drivaxel pga vibrationerna?

Det var iaf inga lösa hjulbultar, det hade ju varit enkelt... och pinsamt.

Har börjat få klonkljud i kurvor och gupp, tror det är från vänster fram, så det är väl dags att byta krängningshämmare. Vet inte om det kan ge vibrationer av den här typen dock.
av MickeM
karlerland skrev:
S1mp4n skrev:Min bil har haft mindre vibrationer i ca 80km/h sista 6 månaderna, har bytt däcken och bytt drivaxel men vibrationerna har stannat kvar, sista månaden nu har det vibrerat mer och mer. Visa sig att bromsen låg på extremt lite, märktes inte alls av nåt annat än den lilla vibrationen vid 80km/h. Testat smörja och motionera bromsoket men det har endast hjälpt ett par veckor så nu är det komplett bromsbyte fram som väntas! ( räcker förmodligen med att endast byta oket men känns lika bra att byta allt när man ändå är på gång)
Hur långt har din bil gått? Min har gått drygt 16.000, känns lite tidigt för att behöva byta oken men man vet ju inte.

Har börjat få klonkljud i kurvor och gupp, tror det är från vänster fram, så det är väl dags att byta krängningshämmare. Vet inte om det kan ge vibrationer av den här typen dock.
Mil och bromsoktrubbel hör inte ihop. Står bilen mycket, kommer problemen tidigare.
Dvs Snarare MINDRE trubbel på bilar som rullar mer eller mindre konstant.
Det är TID som tar dom, naturligtvis i komb med fukt och vägsalt.

Trötta stötdämpare, glappa leder eller bussningar skapar ljud i gupp, och i absolut värsta fall försämrad väghållning.
Inga vibrationer.
Men dom skulle möjligen kunna underlätta vibrationer av annat fel. Tex bromsar....

Styrlager inkl fjädersäte är också standardfel och låter antingen främst när ratten vrids och man accelererar/gupp, och i större gupp.
Gissa hur jag vet......
av karlerland
MickeM skrev:
karlerland skrev:

Mil och bromsoktrubbel hör inte ihop. Står bilen mycket, kommer problemen tidigare.
Dvs Snarare MINDRE trubbel på bilar som rullar mer eller mindre konstant.
Det är TID som tar dom, naturligtvis i komb med fukt och vägsalt.

Trötta stötdämpare, glappa leder eller bussningar skapar ljud i gupp, och i absolut värsta fall försämrad väghållning.
Inga vibrationer.
Men dom skulle möjligen kunna underlätta vibrationer av annat fel. Tex bromsar....

Styrlager inkl fjädersäte är också standardfel och låter antingen främst när ratten vrids och man accelererar/gupp, och i större gupp.
Gissa hur jag vet......
Hmm, jag har försökt slita lite i krängningshämmaren och den känns inte glapp på nåt sätt, så kanske det är styrlagret i stället som låter. Kan jag som glad amatör kolla detta på något enkelt sätt utan att demontera bilen alldeles?

Förklarar ju dock inte vibrationerna.
av S1mp4n
karlerland skrev:

Min har gått 27000 och är ändå 11 år gammal, har inga papper på att oken är bytta tidigare så känns nästan som det kan vara dags!
Drivaxeln bytte jag pga trasiga damasker samt vibration från den också!
Krängningshämmarstagen är väldigt enkla att byta och ger ofta upp i dessa bilar, men det borde inte vara en orsak till vibrationerna.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...