Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofsson77
srs service erfodras lyser i färddatorn, airbag lampan lyser ej. Orange utropstecken lyser ibland försvinner dock om man startar om bilen..

felkoder Airbag

belt buckle signal FL 00D0

belt buckle FR 00D1

Side airbar FL resistance too high 34

ECU internal fault 105 105

Air bag indicator light 00D5

Data Line/can-bus E003

någon som har nå förslag på åtgärd?
Användarvisningsbild
av Någonting
Eftersom du får så många fel så kan jag börja med att fråga: Hur står det till med batteriet? Dåligt batteri ger ofta en drös med fel och kan komma och gå (vilket du beskriver med att omstarter kan lösa problemet).
av olofsson77
Årsmodell 01

Felet var så när jag tog över bilen..

Tänkte se om jag kan fixa det till en rimlig kostnad
Bilen funkar men srs service erfordras, det enda som är att service lampan lyser en stund efter man startat bilen, kanske 20-30 sekunder sen slocknar den..
av andersuw
Jag skulle börja med att radera felkoderna och sedan se vilka som återkommer. Felkoder försvinner inte av sig själva även om de symptom som utlöst dem försvinner/åtgärdas. När det gäller just SRS-systemet (vanligen inte annars) fortsätter man också att få felmeddelande även när koden inte längre är aktiv (d.v.s. symptomen har försvunnit).

Dock skulle jag först se till att noggrant anteckna alla koder som nu finns där. Vissa av dem är inte korrekt återgivna. Någon kod 34 finns t.ex. inte och inte heller 105 105. Koderna består alltid av fyra tecken (bokstav eller siffra).
av olofsson77
Felkoderna har raderats men dom återkommer
Felkod 34 är 0034 & 105 är 0105

Srs styrenhet, kan det vara felet?
Eller tänker jag helt fel?
Vart sitter den?
Användarvisningsbild
av Vojje
framför förvaringsfacket mellan framstolarna. Vissa kan repareras. Vissa inte...
av andersuw
Med tanke på att det är så många olika felkoder på SRS-systemet kan man i första hand misstänka fel på SRS-systemets styrenhet eller kablaget till styrenheten. Fel på själva styrenheten är väldigt ovanligt så vitt jag vet varför jag nog misstänker kablagefel i första hand. Styrenheten sitter under det främre facket i tunnelkonsolen och man bör kunna komma åt den genom att bara ta bort det facket. Facket skall sitta med två skruv i botten. Jag skulle börja felsökningen med att kolla kontaktstycket vid styrenheten och den kabelmatta som hör till kontaktstycket.

Vad gäller felkod 0105 är den antingen felaktigt uttolkad eller berör en annan styrenhet än SRS. Det finns en kod 0105 på SRS men den betyder kretsfel på sidokrockkudden vänster fram.

OBS att du inte bör ge dig på att jobba med just SRS-systemet om du inte har full koll på vad du gör. Om en kudde eller bältessträckare utlöses i fel läge kan du få allvarliga skador. Bättre att överlåta felsökning och reparation till verkstad i så fall.

Bland säkerhetsföreskrifterna vid arbete som rör SRS-systemet ingår följande:

1. Koppla bort batteriets minuspol efter att först ha väntat minst fem minuter med nyckel ur så att alla styrenheter kan stänga ner sig i god ordning.
2. Vänta ytterligare tre minuter innan du rör någonting i SRS-systemet. Systemet har lite egen reservström under en kort stund så att det vid behov skall fortsätta att fungera även om det vid en krock förlorat strömförsörjningen från batteriet.
3. Utför aldrig några resistansmätningar på saker som har med SRS-systemet att göra. Sådan mätning skickar en elektrisk signal som kan utlösa kuddar eller bältessträckare trots att bilens startbatteri är bortkopplat.
4. Vid inkoppling av batteriet igen, sätt i tändningsnyckeln, för den till läge II (tändning på) och tillse att ingen befinner sig i bilen när batteriet kopplas in. Anledningen till denna säkerhetsåtgärd är att om något blivit fel och en kudde eller bältessträckare utlöses skall detta ske omedelbart när batteriet kopplas in, inte senare när någon befinner sig i bilen och nyckeln vrids om.
av andersuw
Trevligt att det löst sig och fint att du återkommer och berättar att så är fallet och vad problemet var. Kablagefel var ju i linje med förväntningarna men sedan gäller det ju att hitta exakt var det sitter. Lägg gärna till ett "LÖST" i trådrubriken också så vet andra med som söker på likartade problem att detta kan vara en tråd värd att kika på. En kort beskrivning av vilken kabel det närmare bestämt handlade om och var den var avbruten vore också fint så att andra vet vad de skall leta efter.
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]