Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arnepetter
TommyP86 skrev:Har dom verkligen bytt termostaten? Den sitter väldigt dåligt placerad, och du har isåfall säkert betalat runt 10 000 för att fått det gjort.
Fungerar tillsatsvärmaren?
5200 kostet det å bytte hele termostathuset INK. Delar. Tilsatsvarmeren fungerer helt fint! Verkstedet mener det er 50/50 sjans for radiatoren eller vattenpumpen. Förra gong jeg hadde problem med värmen ble fölaten byttad. Er det den som har gått sönder på ny?
roggan99 skrev:He he!! Nej, det var fel... Hayenes bok stämmer INTE Jag får leta vidare :o :shock: :???:
31368373.JPG
Så här ser den ut och 1350kr kostar den, de klenare anslutningarna är väl till kupe'värmaren gissar jag? Är det verkligen inte någon här på forumet som vet var termostaten på en V70 sitter? Otroligt! Som kan ge råd hur jag enklast byter? :shock: ?:-/ Hayenes bok är fel som sagt verkar det. Och visst i och för sig... det är ju bara att följa slangarna från kylaren... och börja skruva.
Jag har en Volvo V70 2.4D -08 där jag inte får någon vidare värme i kupén, det blir inte mer än ljummet. När bränslevärmaren t.ex. gått via tiduret blir det inte varmt och defrost på vindrutan körs inte.
Misstänker att termostaten kan vara boven i det hela.
Men det är förvirrande varför dessa termostathus ser så olika ut? Gjorde en sökning på http://www.laga.se/visa-produkter?PartC ... pes=5063|0 och vissa ser ut som din bild ovan medan andra inte. Vad beror det på? Finns det flera termostathus? Hänger det ihop med årsmodell, motor och annat?
Ingen som har koll på min fråga ovan?

Om man står framför bilen så är termostaten på V70 2.4D 2008 på vänster sida på motorblocket väl tillgängligt.

Bilden på sidan 2 i tråden, vad är det för termostathus, vad har den för artnr?

Finns det två olika termostater där den på bilden finns på höger sida ibak på motorn, där man får demontera batterihållaren etc.?
Termotatet som avbildas på sid 2 sitter i vart fall på 2.4D 2010 och den sitter mellan motorblocket och 5:te avgaspipan,du ser den inte. Man måste riva halva motorrummet + använda spegel för att se eller demontera partikelfiltret...

Lär vara en annan lösning på 08 och det skall du vara djävligt glad över.
Japp 08-09 byter man på en piss kvart, där sitter den i framkant strax ovan generatorn till. Sen kan man ju fundera vad teknikerna på Volvo listade ut för jävelskap till MY10 bakis efter en personalfest och ville jävlas eller så vart dom inte bjudna till festen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av oldtimersmc
Cox skrev:Japp 08-09 byter man på en piss kvart, där sitter den i framkant strax ovan generatorn till. Sen kan man ju fundera vad teknikerna på Volvo listade ut för jävelskap till MY10 bakis efter en personalfest och ville jävlas eller så vart dom inte bjudna till festen Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skulle kunna ta en duktig dust med den ansvarige, ok om den INTE behövde bytas och var av god kvalite.
Men att både placera den på djävligaste stället man kan tänka sig och sen med en undermålig kvalite är mer än vad en ägare skall behöva utstå.
Ändå är den undre skruven på termostathuset på de äldre bilarna jädrig att komma åt. Men det är ju inte som nu. Man kan ju se hela termostaten på de gamla bilarna. På de nya är det mest hörsägen att den är där bak någonstans.
apersson850 skrev:Ändå är den undre skruven på termostathuset på de äldre bilarna jädrig att komma åt. Men det är ju inte som nu. Man kan ju se hela termostaten på de gamla bilarna. På de nya är det mest hörsägen att den är där bak någonstans.

Den är faxad dit...
oldtimersmc skrev:Termotatet som avbildas på sid 2 sitter i vart fall på 2.4D 2010 och den sitter mellan motorblocket och 5:te avgaspipan,du ser den inte. Man måste riva halva motorrummet + använda spegel för att se eller demontera partikelfiltret...

Lär vara en annan lösning på 08 och det skall du vara djävligt glad över.
Okej, som jag misstänkte. Jag bytte termostaten vid generatorn nyligen men det blev ingen vidare värme i kupén ändå.
Kör jag ett tag så blir det lagom varmt, men kupén värms aldrig upp när jag t.ex. ställt in bränslevärmaren med tiduret.
Även när jag kör så tycker jag det tar för lång tid tills det blir varmt.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]