Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av B235R
Hej!

Går det inte att få fram motortemperatur någonstans i en V90?

M.v.h
Lasse
av Rådlös
Jag har ingen V90, men om du har en ELM327 och ett läsprogram i dator, smartphone eller installerad GPS så skall du kunna få fram motortemperatur. Vill du bara ha det för en tillfällig kontroll eller vill du ständigt ha informationen? Det finns numera handhållna IR-termometrar om du bara vill kontrollmäta.
av salmonsalar
Varför vill du se motortemp?
Jag stör mig tom på att man det kylvätsketemp.. jag skiter fullständigt i vad gör temp, spänning, tryck etc det är i motorn, ge mig en varning om den är fel annars visa det inte. Men det är ju hur jag vill ha det :)
Jag har bara 8" IC och har ingen varvräknare heller, har aldrig fattat vitsen med det :)

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
av intruder1400
Temp vill väl man alltid ha !
Minns för när det inte fanns i endel bilar så brukade motorn rasa pga det var oftast för sent när lampan tändes !
av Jonathan81
Jag önskar gärna en temp mätare, helst både för kylvattnet och för motoroljan. Vill inte belasta motorn förens den är uppe i arbetstemp!
av andersuw
Mätare för kylvätsketemperatur behövs för att diagnosticera fel på allt som har med värme och kyla i bilen att göra och göra det i tid innan något allvarligare händer. Det behövs också för att man skall kunna agera så att man undviker onödigt slitage och hanterar parkerings- och tillskottsvärmare på ett optimalt sätt. Jag tycker det är fruktansvärt irriterande att Volvo tagit bort visningen av kylvätsketemperaturen på vissa bilar, t.ex. på S80N/V70 II bortsett från bilar med digitalt instrument och nu på S/V90 med det stora instrumentet.

Varvräknare behövs för övrigt av samma skäl som mätaren för kylvätsketemperatur. Även om man inte alls bryr sig om att köra bilen efter varvräknaren vill man kunna se varvtalet så snart något börjar krångla som är knutet till visst varv (t.ex. vibrationer av något slag) eller där man behöver se hur varvtalet rör sig för att ställa rätt diagnos.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jonathan81 skrev:Jag önskar gärna en temp mätare, helst både för kylvattnet och för motoroljan. Vill inte belasta motorn förens den är uppe i arbetstemp!
Hur har du gjort hittills med dina bilar?
Ser inga problem med att kallstarta en motor och köra normalt.
Såg någon BMW M3 där rödmarkeringen flyttades i takt med att motorn blev varm.
av Jonathan81
Perra83 skrev:
Jonathan81 skrev:Jag önskar gärna en temp mätare, helst både för kylvattnet och för motoroljan. Vill inte belasta motorn förens den är uppe i arbetstemp!
Hur har du gjort hittills med dina bilar?
Ser inga problem med att kallstarta en motor och köra normalt.
Såg någon BMW M3 där rödmarkeringen flyttades i takt med att motorn blev varm.
Hittils har jag bara haft bilar med kylvattentempmätare alternativt oljetempmätare.
Jag har alltid väntat till kylvattnet eller oljetempen nått arbetstemperatur innan jag har belastat motorn fullt. Oavsett om det har varit 6.2 liter V8 med kompressor eller 2 liter turbo.

Det är absolut inga problem att kallstarta en bil och köra normalt. Vem har sagt det??

M3 har både kylvatten och oljetemp och dom visar på en del modeller rekommenderat maximalt varvtal innan arbetstemp uppnåtts med färgmarkeringar vid varvräknaren av just den anledningen att det inte är bra för någon motor att belastas hårt innan arbetstemperatur är uppnådd..

Och hur vet man när sin nya S/V90 har nått arbetstemp?
av Mike68
Du får skaffa en Ford Mustang, något av mycket som går att visa:
20160702_221556.jpg
20160702_221556.jpg (162.63 KiB) Visad 816 gånger
Massa virtuella analoga mätare går att visa också:
20160702_222058.jpg
20160702_222058.jpg (204.08 KiB) Visad 815 gånger
Byta motorolja V60

Bilen har gått 6900 mil, V60 T3 2018 Service[…]

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]

Trasig Renault Scenic