Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Hämtade ut min nya V60 för en vecka sedan och den fungerar bra och jag gillar den verkligen, har dock en fundering.
Ganska snabbt märkte jag att det "knakade" när man släppte upp bromsen sakta och hade automatlådan i D.
Tänkte att så här lät väl inte min V70 automat innan, men tänkte att det kanske beror på att bromsarna inte inkörda.

En annan sak som jag upptäckte var att när jag bromsat klart och bilen nästan står still så kändes det och hördes det som
att bromsarna nöp till, det klonkar inte, men det blir ett ljud (dovt klonk?). Samma ljuduppstår sedan när man släpper
upp bromsen igen och bilen börjar röra sig framåt. Då känns det som att bromsarna släpper och det uppstår ett ljud(dovt klonk).
Jag skojade med sambon och sa att det märks att det är nya bromsar, de riktigt klistrar sig fast.
Men nu 40-50 mil senare är det samma sak.

Pratade med säljaren som ville att jag kom in och lät en teknikerprovköra och lyssna.
Efter vi provkört bilen sa teknikern att knakandet beror på friktionen som uppstår med nya mjukare krossar och att automaten
driver framåt, när man släpper upp bromsen sakta så "slirar" skivorna mot klossarna och det gör ljudet. Det kommer troligen
försvinna när klossarna hårdnar och blir mer inslitna, men kan även bli kvar. Försökte då minnas om jag hade samma ljud på min
gamla V70 och mjo, det hade jag nog, fast jag trodde det berodde på att klossarna var slitna.

Sedan sa han så här om det nypande ljudet att det är bromsarna som nyper åt för att man inte ska rulla bakåt, att man sedan
kör att de släpper när bilen börjar rulla framåt är helt normalt. Han sa att funktionen heter Hill Start Assist. Han letade i menyerna
om det gick att stänga av det, men hittade ingen meny som hette så. Någon som vet om det är detta? Är det standard på V60 -17?
Jag trodde man hade en knapp om man hade HSA, (brant backe med en bil på) någon sådan knapp har jag inte.

Eller kan detta ändå vara pga att bromsarna inte slitit in sig riktigt än? Bilen har rullat 50 mil, varav 49 mil av mig och 1 mil
i fabrik+verkstad+nybilsrekond.

Meddelade säljaren vad teknikern sagt och han sa då att han trodde det kunde vara något sådant, men att det var bra att jag
sa till så att man kan refera till detta om det händer något i framtiden med bromsarna och att man fick kollat upp det.

Värt att notera är även att det låter inget om man bromsar ner farten, utan det är bara nyp-ljudet när man t.ex. bromsar vid korsning och
då från krypkörning till stillastående och det knarande ljudet uppstår när man lyfter bromsen sakta och bilen börjar rulla framåt.
Det går alltså att få bilen att knara hela tiden om man "slirar" med bromsen och bara lyfter den lite och håller den där, låter bromsarna
nästan bromsa bilen, samtidigt som den får driva framåt.

Så vad tror ni? Hur är era nya bromsar (ny bil eller ny bromsar)
Wolfyswe skrev:Hej

Hämtade ut min nya V60 för en vecka sedan och den fungerar bra och jag gillar den verkligen, har dock en fundering.
Ganska snabbt märkte jag att det "knakade" när man släppte upp bromsen sakta och hade automatlådan i D.
Tänkte att så här lät väl inte min V70 automat innan, men tänkte att det kanske beror på att bromsarna inte inkörda.

En annan sak som jag upptäckte var att när jag bromsat klart och bilen nästan står still så kändes det och hördes det som
att bromsarna nöp till, det klonkar inte, men det blir ett ljud (dovt klonk?). Samma ljuduppstår sedan när man släpper
upp bromsen igen och bilen börjar röra sig framåt. Då känns det som att bromsarna släpper och det uppstår ett ljud(dovt klonk).
Jag skojade med sambon och sa att det märks att det är nya bromsar, de riktigt klistrar sig fast.
Men nu 40-50 mil senare är det samma sak.

Pratade med säljaren som ville att jag kom in och lät en teknikerprovköra och lyssna.
Efter vi provkört bilen sa teknikern att knakandet beror på friktionen som uppstår med nya mjukare krossar och att automaten
driver framåt, när man släpper upp bromsen sakta så "slirar" skivorna mot klossarna och det gör ljudet. Det kommer troligen
försvinna när klossarna hårdnar och blir mer inslitna, men kan även bli kvar. Försökte då minnas om jag hade samma ljud på min
gamla V70 och mjo, det hade jag nog, fast jag trodde det berodde på att klossarna var slitna.

Sedan sa han så här om det nypande ljudet att det är bromsarna som nyper åt för att man inte ska rulla bakåt, att man sedan
kör att de släpper när bilen börjar rulla framåt är helt normalt. Han sa att funktionen heter Hill Start Assist. Han letade i menyerna
om det gick att stänga av det, men hittade ingen meny som hette så. Någon som vet om det är detta? Är det standard på V60 -17?
Jag trodde man hade en knapp om man hade HSA, (brant backe med en bil på) någon sådan knapp har jag inte.

Eller kan detta ändå vara pga att bromsarna inte slitit in sig riktigt än? Bilen har rullat 50 mil, varav 49 mil av mig och 1 mil
i fabrik+verkstad+nybilsrekond.

Meddelade säljaren vad teknikern sagt och han sa då att han trodde det kunde vara något sådant, men att det var bra att jag
sa till så att man kan refera till detta om det händer något i framtiden med bromsarna och att man fick kollat upp det.

Värt att notera är även att det låter inget om man bromsar ner farten, utan det är bara nyp-ljudet när man t.ex. bromsar vid korsning och
då från krypkörning till stillastående och det knarande ljudet uppstår när man lyfter bromsen sakta och bilen börjar rulla framåt.
Det går alltså att få bilen att knara hela tiden om man "slirar" med bromsen och bara lyfter den lite och håller den där, låter bromsarna
nästan bromsa bilen, samtidigt som den får driva framåt.

Så vad tror ni? Hur är era nya bromsar (ny bil eller ny bromsar)
Ja återigen "massa babbel " från ÅF , givetvis skall inte din bil uppträda på detta viset ! "när beläggen hårdnat" det är ju rent svammel, du har ju köpt en körklar bil , att bilen skall bli bättre med tiden är ju sååååååå dumt, har aldrig hänt, nä tillbaka med bilen och kräv att din bil skall bli felfri :shock:
dissonans
Tack, då vet jag att funktionen faktiskt finns :roll: och att det är så här den agerar. Som du säger är det nog en bra
funktion bara man vet varför det låter, sedan kan jag inte förstå varför den anser att den ska låsa hjulen när det inte
är någon lutning, men jag antar att det finns en tanke bakom.
Upptäckte faktiskt att bilen stod stil när jag parkerat och sambon kliver ur. På min gamla V70 rullade den alltid bakåt
en bit vilket gjorde att man fick sitta med foten på bromsen tills hon klivit ut och sedan lät man bilen rulla sina cm
bakåt och klev sedan ur. Jag vågade aldrig släppa bromsen trots P innan hon var klar och ur vägen. :twisted:
Hur är det med knak när du smyger iväg? Har du automat förresten för det är ju därför det knakar enligt teknikern)

leiwi
Jag antar att du syftar mest till knakade ljudet? Jag ska ge det lite mer inbromsning så får vi se.
Det är inte så att bilen gnäller och gnyr vid varje inbromsning eller så, utan detta ljudet är ett knakade
ljud som uppstår (bland) när man smyger upp bromsen sakta. Men som sagt, jag ger det 100-200 mil till (1 månad)
och är det fortfarande samma ljud så tar jag det med säljaren igen så får de prova att byta klossar/smörja pinnan (läste att det kunde ev hjälpa), någon har även sagt att man får sätta in skrikplattor, men enligt min PT är dessa
inbyggda på krossarna till Volvo så det byts ju om de byter klossar.

Tacksam för båda era inlägg.
Någon annan som har erfarenheter?
Rille66 skrev:Min V60 CC är likadan, gått 500 mil.
Både nyp (HSA) och knak ljud(När du lyfter bromsen sakta och låter hjulen sakta sakta röra sig framåt)?
Och du har automat och det är fortfarande så efter 500 mil?
Ja, då är det väl så :???:
Får bromsa mindre =)

Dissonans
Är det bara i lutningar som din hålls fast lite? För jag tycker ju min gör det överallt, fast det kanske räcker med lite lutning
för att det ska aktiveras. Och du hör när den "låser" fast bromsen, typ ett "thug-ljud" och samma när du sedan gasar iväg?
Om man släpper bromsen sakta så bromsarna precis tappar greppet när man åker iväg så har det knakat lätt på varenda bil jag haft med automat. Ny som gammal.
Lösningnen är att släppa upp foten helt direkt. Behöver man krypköra så upp med foten helt och lägg sedan på den lätt efteråt, då knakar det inte.
Hej!

Har precis samma "problem". D v s vid inbromsning knarrar det om bromsarna precis innan bilen stannar. Och vid stillastående när växelföraren förts från R till D knarrar det. Känns som om klossarna klistrar mot bromsskivorna. Klart irriterande!! Dotterns VW Passat är knäpptyst vid motsvarande
situationer.

Har kontaktat tekniker på Volvo men dom känner inte till problemet.

Min v60 är uttagen i mars 2017.

/Lennart

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]