NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Att den visar fel beror ytterst sällan på att givaren i sig är dålig. Utan på erjade kontaktstycken, oftast intill förardörrens gångjärn. Det händer även att det är glapp inuti dörren där elektroniken sitter. Börja med att ta loss kontakten vid gångjärnet och spreja oxidrengöring och avsluta med skyddande sprej. Du ser nog direkt om kontakten erjat.
Bilar fram till sent 2006 hade kablage med icke guldpläterade kontakter och det pågick då ett utbytes program till kontakter med guldpläterade stift. Det finns dock de som trots guldpläterade kontakter drabbats av diverse problem orsakat av dessa kontakter, inkl undertecknad.

Ett annat vanligt fenomen är krångel med central låset där man tappar kontakten med de högra dörrarna. Jag fick mina kontaktstycken utbytta 2007 och har på sistonde fått en del problem med högerdörrarna, så jag anser att byte till de guldpläterade kontakterna inte är den slutgiltiga lösningen.

Om du promt vill byta givaren så finns det nån tråd om hur detta går till, använd forumets sökfunktion.

Här finns lite bilder så du kan demontera dörrsidan och se kablage så kan du säkert identifiera vilken kabel som går till givaren. http://forums.swedespeed.com/showthread.php?96923

Hur du får isär backspegeln kan du också söka här på forumet, men jag tror på glapp i nån kontakt.

Hade även problem med fel utetemp för några år sedan, den visar då mycket kallare än rätt temperatur. Det försvann dock av sig självt och har varit bra sedan dess.
Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]