NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av burton666
Jag började för ett tag sedan få ett vinande missljud från min v50 som i början enbart hördes efter start. Men nu så har jag missljudet hela tiden och efter lite undersökning så verkar det vara spännrullen/drivremmen som behövs bytas.

Men hur svårt är det att byta denna om man inte har svart bälte i mekning? Och är det något mer som behövs handlas in? Jag läste någon forumtråd där det stod att man var tvungen att skära av AC-remmen för att komma åt. Måste även denna bytas? Jag har inte full koll på hur det ser ut med visst sitter det två olika remmar på/vid spännrulen?

Och är det rekommenderat att byta vattenpumpen med om bilen gått 18k km?
av Rådlös
Jag har inte så mycket koll på spännrullar, vattenpump och AC mm. Men multiremmen skall bytas med max 10 års intervall. Det finns ingen vägsträcka för den. Alltså bara tiden som gäller.
Vattenpumpen finns inte i något intervallstyrt serviceschema så den byts väl vid behov.
Användarvisningsbild
av jensenystad
Hej.

Jag bytte hjälpaggregatremspaketet (Som Volvo kallar det). PÅ min bil för ett par år sedan.
Kostade då 1926,76 kr hos Volvo.
Arbetet: 721,88 kr
Remsatsen 1204,88 kr

//André
Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]