Är rätt säker på att motorn startar så fort backen läggs i på min och det skulle förvåna mig om det inte vore samma på din. Sedan är jag också rätt säker på att bilen inte autostoppar på nytt sedan backväxeln väl varit i även om man sedan behöver hålla på och trixa en stund fram och tillbaka, t.ex. vid fickparkering. Det förutsätter att hastigheten under trixandet inte överstiger 10 km/h men det gör den ju sällan vid sådana manövrar. I många fall autostoppar bilen inte heller innan backen läggs i första gången därför att framhjulen då är tillräckligt vridna åt ena eller andra hållet för att förhindra autostopp.
Men jag kan förstå att det finns platser, inte minst i Sverige, där stoppen ytterst sällan blir så långa att S/S lönar sig även statistiskt. Det krävs trots allt ett stopp på minst 10 sekunder eller så för att det skall löna sig att autostoppa motorn. Annars går man back rent bränsleekonomiskt. Den elenergi som startmotorn förbrukar vid autostarten måste återvinnas och om stoppet är alltför kort kostar det mer soppa än det smakar att autostoppa motorn. I en framtid kommer vi säkert att ha möjlighet till automatisk mjukvaruuppdatering som gör det möjligt att permanent stänga av S/S om man har "rätt" bostadsadress.