Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av debees
Hallådär!

Fick höra av en kollega att samtliga volvomodeller med de moderna dieselmotorerna (2.0d, 2.4d, D5, D3, etc) ska ha dieselvärmare installerade, men inte nödvändigtvis har programvara för tidur och direktstart (parkeringsvärmare). Stämmer detta? Och är det isåfall någon som vet vad det kostar att installera denna programvara?
//volvospekulant
av Lövet
Det stämde fram till alldeles nyligen, numera krävs klimatpaket för att få dieselvärmaren. Priset för programvaran är rätt dyr, säkert 4-5 tusen.
av Lövet
debees skrev:Men om jag alltså skulle köpa en v70II 2.0d eller 2.4d så skulle det vara möjligt att bara skaffa programvaran?
Ja, så länge värmaren är monterad (det är den vanligen inte på importbilar så var uppmärksam på det).
av debees
Lövet skrev:
debees skrev:Men om jag alltså skulle köpa en v70II 2.0d eller 2.4d så skulle det vara möjligt att bara skaffa programvaran?
Ja, så länge värmaren är monterad (det är den vanligen inte på importbilar så var uppmärksam på det).
Antar att detta även gäller v50in också? Alltså att det är kopplat till motorn och inte modellen?
av Malmstroem
Standardmonteringen gäller dieselbilar som var sålda på den svenska marknaden. Bilar som importerats kan sakna dieselvärmare.

Nuförtiden krävs klimatpaket, vilket jag hoppas att de flesta kommer att fortsätta välja.
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag köpte min XC70, som är 2012 års modell, kostade det 3500 kronor extra (listpris) om man ville ha de två tiduren aktiva. Volvo on Call kostade 7000, men då ingick tidursfunktionen.
Volvo on Call kan inte läggas till i efterhand, men det kan man göra med tiduren.

Att det "nuförtiden" krävs klimatpaket för att få värmaren berör alltså inte de fordon som den här forumdelen handlar om, utan det gäller exempelvis nya 90-serien.
av debees
Precis. Då säger min logiska sida att de fordon denna forumsdel handlar om (om de såldes på den svenska marknaden) hade värmare och tiduret går installera.

Gäller det samma med andra drivmedel också? Alltså bensin och etanol? Eller är det endast diesel som hade standardmonterat på grund av drivmedlets egenskaper?
Sitter värmaren i men saknar tidur räcker det med en ändring i Carconfig i bilens CEM. Kan köpas på Volvo eller få någon kunnig att ändra genom att läsa ur CEM och ändra parametern som styr detta.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]