Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov7002
Jag har problem med att lådan ej släpper momentet när jag bromsar fast den på 1:an respektive backen(jag får bromsa rätt hårt för att få bilen still) ibland fungerar den som det ska, men när detta händer hör jag hur det visslar i lådan vilket förmodligen betyder att oljetrycket är för högt och oljan går via en överströmsventil lr liknande, vilket resulterar i skenande oljetemp.
Lådan som det berör är en tf80sc. Oljan är bytt & spolad och oljenivån kontrollerad.
Bilen har gått 30k mil så det klart att lådan är sliten, men jag kör den så lite (mindre än 500mil/år)så ett lådbyte är ej aktuellt
av mbc
Programvara har jag svårt för att tro att det kan vara, mer troligt nån ventil eller solenoid som kärvar/glappar.
Har du kollat felkoder?
Men istället för att gissa så prata med en växellådsverkstad och fråga om tips.
av mbc
Hårda växlingar låtet ju som inre läckage i ventilpaketet.
Jag skulle tro att ett ventilpaketsbyte hade hjälpt dig, men kolla med en växellådsexpert för att va säker.
Jag har bytt några stycken och det är inget jättejobb om man är någorlunda van vid att skruva.
av mattsson81
solenoiderna har bussningar som tydligen slits ut jag kom undan med att plocka isär å rengöra solenoiderna vilket är ganska enkelt men för en ovan kanske ett byte av ventilpacket alternativt lösa solenoider är vägen att gå.
allt beror på hur kunnig mekaniker man är eller har kontakt med.

sen behöver adaptionen nollas å ny adaption genomföras särskilt om den gått långt å fått ny olja.
den klarar att kompensera för mycket slitage men inte utan att man ber den göra det
av volvov7002
Ok låter som jag skall öppna o kika, viss mekarkunskap finns. Känns inte så svårt, men sen är det ju det här med plats...Kommer man åt någorlunda på plats eller måste man ur med lådan? har krupit o kikat o ev kommer man åt, blir väl trångt men så är det ju med vad man än ska göra på "nyare" bilar.
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?