- sön 19 feb 2017, 21:46
#1151031
B-Klass diesel, 16000 mil CO2: Utsläpp 16,6 ton + Tillverkning 5,5 ton = 22,1 ton
B-Klass diesel, 16000 mil CO2: Utsläpp 16,6 ton + Tillverkning 5,5 ton = 22,1 ton
B-Klass el, 16000 mil CO2: Elenergi 11,9 ton + Tillverkning 10,1 ton = 22 ton
B-Klass diesel, 16000 mil CO2: Utsläpp 16,6 ton + Tillverkning 5,5 ton = 22,1 ton
Utsläppen från världens elproduktion globalt sett är ännu värre.
Vän av ordning noterar att jag utelämnat exploatering, raffinering samt transport av fossilbränslet. Likaså har jag utelämnat gridförluster för elöverföring, laddarens verkningsgrad samt omsättningsförluster i batteri för elbilen. Jag har även tillåtit mig att gå på deklarerade siffror från tillverkaren på både fossilbränsle- samt elåtgång vid körning. Vad som går åt i verkligheten vet jag inte, knappast någon annan heller...
Elbilen en räddare av klimatet? Knappast globalt sett och absolut inte i tid. Skillnaden mot fossilbränsledrivna bilar är alldeles för liten. Dessutom bor majoriteten av världens befolkning i länder med högt utsläpp av CO2 per kWh el. Mycket, mycket högre än vad vi har i Sverige eller Europa för den delen.
joel80 skrev:Och då tar man inte ens hänsyn till de utsläpp som genereras vid framställning och transport av bensin! Det glöms såklart alltid bort.. elproduktionen räknar man men inte allt jobb från råolja till pumpen.Det som glöms bort är att elen inte har så lågt CO2-utsläpp som man tror eller önskar. Och i de länder den är låg beror det mycket på vattenkraft och/eller kärnkraft. Och det sista vill man inte ha...
joel80 skrev:Verkar också vara stor skillnad på vad en ny bil sägs släppas ut. En undersökning som gjordes 2014 säger följande:Då tar vi några räkneexempel på en eldriven B-Klass jämfört med en dieseldriven B-Klass (jag antar att utsläpp vid tillverkningen är ungefär samma oavsett otto- eller dieselmotor):Studien visar att går det åt 5,5 ton koldioxid för att tillverka en vanlig bensindriven Mercedes B-klass 180. Tillverkningen av en eldriven Mercedes av samma modell ger upphov till 10,1 ton koldioxid.http://www.aktuellhallbarhet.se/elbilen ... lverkning/
http://www.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/b-class/w242/facts/technicaldata/model.html skrev:Mercedes B-Klass Electric Drive Energiförbrukning NEDC, 16,6 kWh/100 km
http://www.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/b-class/w246/facts_/technicaldata/models.html skrev: Mercedes B-Klass 180d CO2-utsläpp blandad körning, 104 g/km
http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Miljo-och-klimat/Klimatpaverkan/ skrev: Under ett normalår släpper den svenska elproduktionen ut cirka 20 gram CO2/kWh.B-Klass el, 16000 mil CO2: Elenergi 0,53 ton + Tillverkning 10,1 ton = 10,63 ton
B-Klass diesel, 16000 mil CO2: Utsläpp 16,6 ton + Tillverkning 5,5 ton = 22,1 ton
http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Miljo-och-klimat/Klimatpaverkan/ skrev: Detta kan jämföras med utsläpp från nordisk elproduktion som uppgår till cirka 100 gram CO2/kWhB-Klass el, 16000 mil CO2: Elenergi 2,65 ton + Tillverkning 10,1 ton = 12,7 ton
B-Klass diesel, 16000 mil CO2: Utsläpp 16,6 ton + Tillverkning 5,5 ton = 22,1 ton
http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Miljo-och-klimat/Klimatpaverkan/ skrev: utsläpp från europeisk elproduktion som uppgår till cirka 450 gram CO2/kWh.
B-Klass el, 16000 mil CO2: Elenergi 11,9 ton + Tillverkning 10,1 ton = 22 ton
B-Klass diesel, 16000 mil CO2: Utsläpp 16,6 ton + Tillverkning 5,5 ton = 22,1 ton
Utsläppen från världens elproduktion globalt sett är ännu värre.
Vän av ordning noterar att jag utelämnat exploatering, raffinering samt transport av fossilbränslet. Likaså har jag utelämnat gridförluster för elöverföring, laddarens verkningsgrad samt omsättningsförluster i batteri för elbilen. Jag har även tillåtit mig att gå på deklarerade siffror från tillverkaren på både fossilbränsle- samt elåtgång vid körning. Vad som går åt i verkligheten vet jag inte, knappast någon annan heller...
Elbilen en räddare av klimatet? Knappast globalt sett och absolut inte i tid. Skillnaden mot fossilbränsledrivna bilar är alldeles för liten. Dessutom bor majoriteten av världens befolkning i länder med högt utsläpp av CO2 per kWh el. Mycket, mycket högre än vad vi har i Sverige eller Europa för den delen.
joel80 skrev:Ju renare elförbrukning man har i landet för tillverkning av bilar/batterier/motorer så sjunker också tillverkningsutsläppen.Självklart är det så. Men det omvända gäller tyvärr också. Ju skitigare elförbrukning man har i landet för tillverkning av bilar/batterier/motorer så stiger också tillverkningsutsläppen. Och elproduktionen blir skitigare när man stänger ned kärnkraft i stor skala. Alternativen hinner inte med i tillräckligt snabb takt och utsläppen förvärras på kort och medellång sikt. När elproduktionen blir ren på riktigt har det kanske gått för lång tid. Och till detta ska man lägga att tillverkning av elbilar orsakar mer utsläpp på kort sikt. Men man ska även förstå att det inte är någon lösning att fortsätta med fossildrivna bilar heller.
낙타 S90 T4P MY20 + V40 T3 BA MY17 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."