Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1147118
Det är nog bara en sond på din bil för du skrev väl någon annanstans här på forumet att du hade en 10V (140 hk) motorn? Eller så är det jag som blandar ihop dig och någon annan :???:
Är du osäker ändå så åk in till Volvo och hör :)

Är det bara en sond så är det väl bara en reglersond, är det två så är främre en reglersond och bakre en diagnos sond, sen 1999 med nya motorstyret Me7 så är även den bakre sonden med och reglerar, samt att den fick en annan signal karaktär mm.
av monarped111
#1150558
Va på skroten o hämtade en lambdasond.
Bytte, släckte felkoderna.
Har kört en vecka o 50 mil.
O i da tändes lampan igen.
Nu får jag felkod 113
Lambdaintegrator, utanför gränsvärden.
Ska ja byta lambdan igen,eller kan de va nått annat.
I sommras bytte jag
Olja
fillter
stift o tändkablar
fördelade
Rengjort spjällhus
Och vevhusventilation
av Rådlös
#1150580
Det måste stämma exakt på lambdasonden om du skall byta. Det fanns ju förut en debattör "pettson". Han skrev och beskrev ett bra inlägg för ett par år sedan om hur viktigt det är med rätt lambdasond. Men han skrev mycket annat också så det är lite svårt att bläddra igenom "arkivet". Och oftast visste han vad han talade om. Men hursomhelst, budskapet i det inlägget gick ut på att man måste ha exakt samma typ av lambdasond om man skall byta.
Till saken hör också att det är lite hokus pokus med att skarva eller koppla in kablarna på rätt sätt.
av monarped111
#1150596
Japp. De står samma på den från skroten, o den som satt innan.
Volvo 9135329 NTK A4F
Och på muttern står det 84G5 på båda.
Därimot e de inte samma år och datum.
På den gamla står det 98W15 och på den från skroten 97V32
Behöver inte skarva,
Sitter koppling på med 4 flata stift.
av TobbeViktor
#1150669
Du får nog börja leta efter läckage. Beroende på i vilken ände sonden maxreglerar så får du ju iaf en fingervisning om vad felet kan vara. Reglerar den med max bränslepåslag, så har du med ganska stor sannolikhet ett läckage nånstans där den drar in tjuvluft som inte finns med i nån beräkning.
Tråkigt svar kanske, men tror nog att 90% av alla lambdasondsfrågor har med läckage av insug eller avgas att göra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]