Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om ni verkligen vill göra något för miljön så kan ni till och börja med sluta att byta bil vart tredje år
Skruffel skrev:Att påstå att Volvo satsat lika mycket på bensinare som hybrider som dieslar är väl ändå att ta i? Visst finns V60 som plug-in hybrid, men hur många har egentligen råd men en sådan, när priset ligger så pass mycket högre jämfört med andra likvärdiga bilar från tex Toyota, då framförallt t.ex. Prius och Auris som finns som kombi med liknande lastutrymme? Övriga modeller i Volvos utbud saknar ju helt hybrid- och miljövänliga alternativ till nuvarande dieslar och (i vissa fall) bensinare.

Observera att jag enbart refererar till den nuvarande begmarknaden av bilar med årsmodell 2009 - 2015. XC70 t.ex. gick ju knappt att beställa utan D5 under en längre tid. Det är först NU Volvo har insett att man bör styra om inriktningen, men man ligger som sagt hopplöst efter. Däremot får man hoppas att man lanserar dessa miljövänliga alternativ i och med lanseringen av det nya modellprogrammet.

Ni som har prenumeration på DI rekommenderas att läsa denna artikel: http://www.di.se/bil/biljattarna-som-ri ... av-diesel/
Jag tycker du skall skilja på vad Volvo Cars tillverkar och säljer i världen och vad Volvo Sverige AB marknadsför och säljer i Sverige.
MartinS skrev:
Skruffel skrev:Att påstå att Volvo satsat lika mycket på bensinare som hybrider som dieslar är väl ändå att ta i? Visst finns V60 som plug-in hybrid, men hur många har egentligen råd men en sådan, när priset ligger så pass mycket högre jämfört med andra likvärdiga bilar från tex Toyota, då framförallt t.ex. Prius och Auris som finns som kombi med liknande lastutrymme? Övriga modeller i Volvos utbud saknar ju helt hybrid- och miljövänliga alternativ till nuvarande dieslar och (i vissa fall) bensinare.

Observera att jag enbart refererar till den nuvarande begmarknaden av bilar med årsmodell 2009 - 2015. XC70 t.ex. gick ju knappt att beställa utan D5 under en längre tid. Det är först NU Volvo har insett att man bör styra om inriktningen, men man ligger som sagt hopplöst efter. Däremot får man hoppas att man lanserar dessa miljövänliga alternativ i och med lanseringen av det nya modellprogrammet.

Ni som har prenumeration på DI rekommenderas att läsa denna artikel: http://www.di.se/bil/biljattarna-som-ri ... av-diesel/
Jag tycker du skall skilja på vad Volvo Cars tillverkar och säljer i världen och vad Volvo Sverige AB marknadsför och säljer i Sverige.
Vad exakt tycker du skillnaden är, när det är den svenska marknaden som är aktuell i det här fallet? :roll:
Skruffel skrev:
MartinS skrev:

Vad exakt tycker du skillnaden är, när det är den svenska marknaden som är aktuell i det här fallet? :roll:

Jag tycker det är milsvid skillnad på vad som säljs i Sverige och vad du tidigare uttryckt, att Volvo är naiva i sin motorutveckling och bara satsat på diesel. Det är två heeeeeelt olika saker.
Skruffel skrev: Det är synd att framförallt Volvo varit så naiva i sin motorutveckling och i princip enbart satsat på diesel.
Fast vad är din poäng riktigt, jag hänger inte med? Det finns ju inte fler bensin eller hybridalternativ utomlands.
Vi har väl ända sedan senare delen av 2000-talet (2007-2008 typ) sett att Volvo sålt betydligt flera olika sorters bensinvarianter utomlands än vad man marknadsfört i Sverige? Jag håller inte med om att Volvo lägger mer utveckling på diesel än bensin, har jag fel?
Ofta har modellerna funnits även i Sverige men inte inkluderats i kampanjer (dvs inte sålt några mängder). Det tycker jag inte riktigt rimmar dock med att det finns ett större utbud av bensinmotorer utomlands. Samma har ofta funnits här. Finns väl nån enstaka T5 AWD variant som inte varit tillgänglig i Sverige vad jag minns men inte så mycket mer än så. 3.2an såldes i Sverige första åren men fanns sedan bara kvar utomlands. Finns kanske ett par exempel till. Inga av de motorerna tror jag skulle sålt nåt i Sverige ändå, de är inte riktigt cutting edge om man säger så.
Det finns många motor/modellkombinationer som inte sålts alls sålts i Sverige eller endast under något eller några år, medan de funnits i andra delar av Världen. Att det inte har sålts i Sverige är ju för att man inte trott att det funnits köpare här, vilket säkert varit helt riktiga beslut i det nu för tiden dieselförlovade landet. Men att Volvo som personbilstillverkare inte satsat på bensinmotorutveckling tycker jag är fel uttryckt.

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]