Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JanneP77 skrev:
VolvoB20 skrev:
Gorban skrev:Har precis kört min V90 D5 på Autobahn och det är slående hur bra bilen går i lite högre hastigheter runt 170-180 km/h. Betydligt behagligare än min förra 520xdT.
520 xdT har väl 184-190 hk och din D5a 235 hk Det är ju en grym skillnad.

Jag har samma känsla att med en Volvo har man alltid behövt gå upp ett rejält steg på effekten för att hänga med betydligt motorsvagare tyskar.

Det är heller inget nytt, tycker det har varit så de sista 30 åren
Huruvida bilen går bra och är behaglig i högre farter beror inte enbart på motoreffekt. En D4 lär inte vara mindre behaglig i 170-180 med undantaget att den kanske "tappar andan" lite om man gasar på ytterligare. :mrgreen:
Sure. men det är en märklig känsla när man legat med plattan stumt i mattan på autobahn med olika volvomodeller genom åren och betydligt motorsvagare BMW, VW och Audi lik förbaskat drar ifrån.
Så är det verkligen på pappret, att tyskarna genomgående har bättre siffror. Det var ett intressant test i TV senaste nummer, S90 D5 mot bla. nya 520 x-drive. Tyskarnas testsiffror var way off mot uppgivna siffror, Volvos var desto närmare sanningen. Mindre smickrande för Volvon var väl att endast 213hk uppmättes, dock med 486Nm mot uppgivna 480Nm...
IMG_1739.PNG
IMG_1739.PNG (346.83 KiB) Visad 914 gånger
Samma motorer i S80 gick både snålare & snabbare, sämre effektivitet i S90 då den är tyngre och yttermåtten större. När de satte in samma motorer i S90 fick de högre förbrukning & sämre accelerationstid. Konkurrenterna har väl gjort bilen mer energieffektiv med lägre vikt och med ungefär samma yttermått. 0-100 specifikationen får man ta med en nypa salt, hos Volvo är den missvisande på båda hållen, kör D4 200hk & 440nm polestar och den gör 0-100 på 7,5 sec mot uppgivet 8,2 på polestar 8,4 original

Så t.ex S80 D4 aut. Polestar är lika snabb som en S90 D5 Awd.

Nya e klassen verkar vara mest effektiv när det gäller prestanda & förbrukning men dom har bantat vikten & gjort den lite minde, men S90 känns ju större.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för alla engagerade svar!

Verkar som att en del av förklaringen kan vara att Volvon är lite tyngre och en del är kanske förskönade siffror. Sen kanske utväxlingen inte är densamma i växellådorna heller. Egentligen är det ju 80-120 eller nåt sånt som man ska jämföra. Vet inte om det finns siffror att få fram där?

PS. Blandade ihop alla beteckningar. S90 T5 finns inte som AWD. :oops: Men det finns en T5 AWD i V90 CC som är den bilen jag egentligen är intresserad av. Inte lätt att hålla reda på alla kombinationer. DS
Jag har haft många Audi och BMW och en hel hög med Volvosar.
Tycker faktiskt inte att det är mer skillnad mellan dessa än vad man kan förvänta sig.
Har aldrig haft någon med klen motor men har inte känt att jag saknar kraft i någon av dessa.
eller jo, hade en V50 med en rätt klen motor, den var väl kanske något under ok..
Annars tycker jag att dom är riktigt bra drag i i den verklighet man lever (och kör) i.
Jag har en rätt tung högerfot säger vissa myndigheter.
JanneP77 skrev:
VolvoB20 skrev:
Gorban skrev:Har precis kört min V90 D5 på Autobahn och det är slående hur bra bilen går i lite högre hastigheter runt 170-180 km/h. Betydligt behagligare än min förra 520xdT.
520 xdT har väl 184-190 hk och din D5a 235 hk Det är ju en grym skillnad.

Jag har samma känsla att med en Volvo har man alltid behövt gå upp ett rejält steg på effekten för att hänga med betydligt motorsvagare tyskar.

Det är heller inget nytt, tycker det har varit så de sista 30 åren
Huruvida bilen går bra och är behaglig i högre farter beror inte enbart på motoreffekt. En D4 lär inte vara mindre behaglig i 170-180 med undantaget att den kanske "tappar andan" lite om man gasar på ytterligare. :mrgreen:
Tänkte mest på väghållningen. Jag har alltid fått känslan att BMW:n med full last och takbox är på väg att välta i Kasselbackarna även om det givetvis inte är så. Volvon känns som om den ligger stabilare på vägen med full last och takbox när det börjar svänga lite på Autobahn.

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]