Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av HD
Gizz skrev:
HD skrev:
Gizz skrev: Lackade med tryckluftsspruta. Lacken är solid Volvos svarta 019-26.
Späde du med förtuning och hur mycket?
Blandade du i någon härdare?
När farsan frågade försäljaren av färg hur den skulle spädas och med vad fick han inte något svar. Min farbror använder thinner för att späda färgen på sitt jobb (han jobbar inom träindustrin) och vi använde därför det vi hade till hands. Härdare var det inte något snack om vi skulle ha eller inte tack vare den knapphändiga informationen ifrån säljaren. Vi spädde färgen så den var något tjockare än vatten.
Okej då är problemet säkert att du har lackat utan härdare.
Normalt så blandar man 1:2 eller 1:3 med färg/härdare och förtuning ca 10-30 % utav det totala mängden.
Användarvisningsbild
av Gizz
HD skrev: Okej då är problemet säkert att du har lackat utan härdare.
Normalt så blandar man 1:2 eller 1:3 med färg/härdare och förtuning ca 10-30 % utav det totala mängden.
Kan ju vara så illa att vi inte fick rätt grejer. Fasen va sur man blir på sånt. Har slipat ner vingen 5 gånger nu pga. lackeringsfel. 3 gånger har det varit rinningar och skit som fastnat. 2 gånger pga. färgen inte blivit bra.

Får kolla med dom om det kan vara så att de missade att informera om härdare. Tack så hemskt mycket för hjälpen.
av Kongo
Vilket öde...Men om det nu är så att du lackat utan härdare så tycker jag du ska ta en trasa med thinner och tvätta bort färgen istället, lossnar jätte lätt om du inte har härdare i... ska du slipa bort färgen om den saknar härdare får du hålla på ett tag,färgen kommer bara klibba och fastna i slippappret...
Sen kan du ju säga till säljaren där du köpte färgen att man ska ha härdare till en färg som är två komponent....
Användarvisningsbild
av Gizz
Kongo skrev:Vilket öde...Men om det nu är så att du lackat utan härdare så tycker jag du ska ta en trasa med thinner och tvätta bort färgen istället, lossnar jätte lätt om du inte har härdare i... ska du slipa bort färgen om den saknar härdare får du hålla på ett tag,färgen kommer bara klibba och fastna i slippappret...
Sen kan du ju säga till säljaren där du köpte färgen att man ska ha härdare till en färg som är två komponent....
Jag försökte tvätta bort med hjälp av thinner på en trasa. Men det gick inte så bra då det klibbade som fasen. Slipa var också svårt eftersom det fastnade i slippappret. Slutade med att jag fick våtslipa bort färgen då gick det bra. Har semester från och med nästa vecka så då ska jag försöka bringa klarhet i detta.
av Skidåkaren-PillarKottar
.
1. Det första man tänker på är ju, som också flera har föreslagit är att det varit felaktig hantering av lacken. För mycket förtunning eller att det skulle sättas till härdare. Möjligen skulle sönderfrusen lack kunna reagera sådär också.

2. Flertalet lacker är baserade på termoplaster (t.ex akryl). Nu är det så att nästan alla plaster (polymerer) som ska vara lite elastiska innehåller s.k. mjukgörare. Det är oljor som ligger i plasten och håller den rörlig.

De flesta har nog sett hur t.ex ett plast-suddigummi kan ge mjölkaktiga fläckar på t.ex genomskinliga plastlinjaler. Suddgummit läcker ut sådan mjukgörare och kan t.o.m fastna i linjalen så att de inte kan tas i sär.

Det kan alltså också vara så att din vinge innehåller någon sorts mjukgörare som attackerar lacken. Vingen ska ju inte vara "glashård" liksom utan lite, lite "levande" för att inte bli hård-spröd. I så fall måste du kolla med tillverkaren av vingen vad som kan ha hänt och vilka lacker som fungerar på den.

///PillarKottar som också pillat med lack på ett färg och oljelab för x år sedan.
.
av HD
Kongo skrev: Sen kan du ju säga till säljaren där du köpte färgen att man ska ha härdare till en färg som är två komponent....
Det borde han veta men han kanske trodde att den som köper färgen har härdare hemma..

Var vingen lackad innan?
Har du använt plastprimer?
Mjukmedel i lacken?
När köpte du färgen?
(numera är all färg vattenbaserad(nästan all och förutom klarlack) så du blir tvungen att lägga ett lager bas färg och sedan klarlack)
Användarvisningsbild
av Gizz
HD skrev:
Kongo skrev: Sen kan du ju säga till säljaren där du köpte färgen att man ska ha härdare till en färg som är två komponent....
Det borde han veta men han kanske trodde att den som köper färgen har härdare hemma..

Var vingen lackad innan?
Har du använt plastprimer?
Mjukmedel i lacken?
När köpte du färgen?
(numera är all färg vattenbaserad(nästan all och förutom klarlack) så du blir tvungen att lägga ett lager bas färg och sedan klarlack)
Vingen var grundlackad när jag fick den. Den har efter det blivit grundlackad ytterligare. Mjukmedel? hur vet man det?
Färgerna är köpta i maj och juni i år. Den aktuella färgen är köpt i Juni.
av HD
Eftersom den har varit grundlackad innan så bör det inte vara någon olja från plast som går igenom.
Tycker det är konstigt att du har kunnat få förtuningsbaserad färg för efter år skiftet
så säljes det bara vattenbaserad men dom kanske har gamla burkar kvar som dom gör slut på..
Mjukmedel kan man blanda i färgen (ej basfärgerna) för att få den mer elastiskt.
Har du gjort några nya försök?
Användarvisningsbild
av Gizz
HD skrev:Eftersom den har varit grundlackad innan så bör det inte vara någon olja från plast som går igenom.
Tycker det är konstigt att du har kunnat få förtuningsbaserad färg för efter år skiftet
så säljes det bara vattenbaserad men dom kanske har gamla burkar kvar som dom gör slut på..
Mjukmedel kan man blanda i färgen (ej basfärgerna) för att få den mer elastiskt.
Har du gjort några nya försök?
Var inne hos Meka där jag köpte färgen förra veckan och fick då rådet att använda deras förtunning dock även denna thinner. Så ni har jag lagt några dagar på att slipa grunda och lacka. Lade på sista lagret med färg för några timmar sedan. Det ser bra ut nu så nu är det bara hoppas på att den stelnar som den ska. Tack för all input jag har fått.
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]