Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gorban skrev:
Wibe skrev:
KrilleW skrev: Njae.. transportbilar kan ju bli undantagna eventuella förbud och dylikt.
Det var väl så i Oslo senast. Bara privatbilarna som förbjöds?!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sverige är inte Oslo. Vi är ett land med fordonstillverkare. Se bara på skatteskillnaderna för bilarna mellan länderna. Det är ingen slump. Om och när vi får ett dieselförbud i Sverige så verkar de senaste utredningarna peka på ett zon-system för tätorter likt det i Tyskland. Dvs vi kommer successivt att få hårdare och hårdare krav så att de äldre bilarna inte längre kan köras i stadskärnorna. Det blir inget totalförbud över en natt. Svensk byråkrati jobbar inte så.
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo V90 CC med D4 räknas blir storsäljare från MY 18. Sedan tror jag att debatten med diesel blir sansad om ett tag då det egentligen inte handlar om moderna energisnåla dieselbilar med effektiva partikelfilter. Det finns ju värre gamla bensinare som i första hand måste förbjudas och framför allt, gamla dieselbilar som är den verkliga boven.

Skickat från min iPad med Tapatalk
fjohan82 skrev:
SebSE skrev: Eller ta bilen på roadtrip ner på kontinenten. Det kommer rätt snart bli svårare med disel.
Nej, nog kommer man kunna åka diesel på kontinenten även fler, flera år framöver. Gäller bara undvika knepiga länder/städer där de kinkiga finns och styr... Jag åker en hel del i öststater, tveksamt att de skulle kläcka en sådan idé... :roll:
Tyskland är ju ett knepigt land där man inte är välkommen om man inte är minst Euro 5. Och snart är det väl bara Euro 6 som gäller i varenda stad där.

Bild
Skulle jag köpa ny bil idag (vilket jag också ska, så småningom... :lol:) så kommer det bli en hybrid, ladd-hybrid eller möjligtvis plug-in. Då med endast bensin som backup. Skulle aldrig någonsin köpa en ny diesel idag, och än mindre om ett år. Det är synd att framförallt Volvo varit så naiva i sin motorutveckling och i princip enbart satsat på diesel. Detta kommer bita dem i rumpan, när nu fler och fler (WV, Toyota, m.fl) helt och hållet lägger ner utvecklingen och produktionen av dieselmotorer..
Skruffel skrev: Det är synd att framförallt Volvo varit så naiva i sin motorutveckling och i princip enbart satsat på diesel.
Tycker man satsat like mycket på bensinare och hybrider.
Ja vilka andra motsvarande märken är före på bensin och hybridsidan i klassen?
Så lang tid at hybrid teknik koster som det gør, kan ingen regne en TCO hjem på i hybrid jmf. med en normal diesel eller bensin bil. Ihvertfald ikke private købere!

Det är jo heller ikke sådan så at elen är gratis.
Att påstå att Volvo satsat lika mycket på bensinare som hybrider som dieslar är väl ändå att ta i? Visst finns V60 som plug-in hybrid, men hur många har egentligen råd men en sådan, när priset ligger så pass mycket högre jämfört med andra likvärdiga bilar från tex Toyota, då framförallt t.ex. Prius och Auris som finns som kombi med liknande lastutrymme? Övriga modeller i Volvos utbud saknar ju helt hybrid- och miljövänliga alternativ till nuvarande dieslar och (i vissa fall) bensinare.

Observera att jag enbart refererar till den nuvarande begmarknaden av bilar med årsmodell 2009 - 2015. XC70 t.ex. gick ju knappt att beställa utan D5 under en längre tid. Det är först NU Volvo har insett att man bör styra om inriktningen, men man ligger som sagt hopplöst efter. Däremot får man hoppas att man lanserar dessa miljövänliga alternativ i och med lanseringen av det nya modellprogrammet.

Ni som har prenumeration på DI rekommenderas att läsa denna artikel: http://www.di.se/bil/biljattarna-som-ri ... av-diesel/
Prius och Auris är inte motsvarande på några andra punkter direkt.
Nästa elbil från Volvo?

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde mång[…]

Lyfta mittkonsolen

Jag behöver komma åt under mittkonsolen[…]

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]