- ons 15 feb 2017, 12:01
#1149819
Har nu ett väldigt skumt fel på min 855GLT -96.
Kom körandes i stan i lugnt tempo och märker plötsligt att den liksom inte orkar riktigt, drar ner rutan och hör ju väldigt tydligt att den inte går på alla cylindrarna och att den ryker en hel del där bak.
Kom till en parkering där jag kunde stanna och där dog den efter några sekunder, gjorde några startförsök men den ville inte starta igen.
När vi fått hem bilen så fanns det felkod på "missfire" på 3:e cylindern, demonterade tändstiftet och kunde konstatera att det stod bensin i cylindern. Så bränsle får den i alla fall!
Testade med att byta ut tändstiften, ingen skillnad.
Inte heller efter att ha bytt ut rotor, lock och kablar, samma fenomen men nu startade motorn åtminstone, dock går den enbart på fyra cylindrar. Den knackar lite lätt, typ ventilknack.
Komptest visar 15,5-16-13,5-16-16
Så, om det inte har med bränslet att göra, inte heller tändningen och det blir bevisligen bra tryck i cylindern, VAD är det då som är fel på eländet!?
Kan spridaren ha hängt sig och bara pumpar in soppa!? det skulle i så fall förklara varför den får så mycket soppa så att det ställer sig i cylinder.
Kan ventilerna hänga sig i stängt läge?
Någon som vill komma med en kvalificerad gissning för just nu har jag kört fast rejält?
Kom körandes i stan i lugnt tempo och märker plötsligt att den liksom inte orkar riktigt, drar ner rutan och hör ju väldigt tydligt att den inte går på alla cylindrarna och att den ryker en hel del där bak.
Kom till en parkering där jag kunde stanna och där dog den efter några sekunder, gjorde några startförsök men den ville inte starta igen.
När vi fått hem bilen så fanns det felkod på "missfire" på 3:e cylindern, demonterade tändstiftet och kunde konstatera att det stod bensin i cylindern. Så bränsle får den i alla fall!
Testade med att byta ut tändstiften, ingen skillnad.
Inte heller efter att ha bytt ut rotor, lock och kablar, samma fenomen men nu startade motorn åtminstone, dock går den enbart på fyra cylindrar. Den knackar lite lätt, typ ventilknack.
Komptest visar 15,5-16-13,5-16-16
Så, om det inte har med bränslet att göra, inte heller tändningen och det blir bevisligen bra tryck i cylindern, VAD är det då som är fel på eländet!?
Kan spridaren ha hängt sig och bara pumpar in soppa!? det skulle i så fall förklara varför den får så mycket soppa så att det ställer sig i cylinder.
Kan ventilerna hänga sig i stängt läge?
Någon som vill komma med en kvalificerad gissning för just nu har jag kört fast rejält?
Senast redigerad av 2 Hilmer, redigerad totalt 0 gång.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net