Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AWD-Mike
Hejsan allihopa, blev nyligen ägare till en s60AWD -02. Jag är hur nöjd som helst!
Bara en sak som förbryllar mig lite, en kompis har en s60 2,4T -01 och han har en knapp för att koppla ifrån STC.
Jag har inte nån knapp för ifrånkoppling av STC i min bil, för det ska väl finnas en knapp eller?
Användarvisningsbild
av Loner
Inte iom att du har AWD

/L
av AWD-Mike
Tack för snabbt svar!
Så jag har alltså inte STC, var det någon form av antisladd eller antispinn på AWD modellen -02?
Användarvisningsbild
av Loner
Du har nått volvo kallar "spinnreglering"

/L
av AWD-Mike
Ah, är det samma som tracs som fanns tidigare och var aktivt upp till 30km/h (gissning)?
av Rille_70
Exakt tråden jag letade efter. Ska ev köpa en V70 AWD 2.4T -01 men blev lite besviken/förvånad när säljaren per telefon berättade att anti-spinn ej går att koppla ur. Visst, jättesäkert och jättebra men ibland vill man ha lite kul också. Har letat info och har hittat något som säger som AWD-Mike (fast 40 km/h) att då kopplas anti-spinn ur. Någon som har teknisk koll?

Någon som har vintererfarenhet och vet hur bilen beter sig med tanke på under- resp överstyrning?

Hade för några år sen en Opel Calibra Turbo också med fyrhjulsdrift med visko-koppling. Den gick säkert med understyrning ifall man fegade, men ställde ut kungligt med fullt driv ifall det gasades. Skulle önska att V70n skulle bete sig på samma sätt.
av AWD-Mike
Ska in en sväng på volvo imorrn där jag köpte bilen och få lite mer "kött på benet" hur det ligger till, jobbar där till och från.
Vad jag har fått fram efter lite surfande så verkar det sitta "typ TRACS" på min bil iaf. Detta ska undersökas vidare i morgon, har semester nu och kan vara där hela dagen om det så behövs...

Rille_70 en polare och jag utförde lite tester i vintras med en då flång ny xc70awd d5 på en is väg. När man stängde av DSTC så stängdes antispinnet av men antisladden reducerades bara, men grep inte in om gasen hölls i botten läge.
Om man riktigt ville "busa" till det så fick man rycka en säkring, då försvann alla storebror systemen, tyvärr också ABS men på en isväg är det ingen direkt fara.
Skulle inte villja vara utan ABS i normal vinter körning.

Som vi upplevde bilen var att om du vill åka brett så får du inte vara blyg med gasen..
XC70´n är ju lite tyngre å "klunsigare" och kanske inte riktigt byggt för den typen av körning, är nog bättre med en S60 eller V70.
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]