Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
Behöver lite hjälp om att hitta en ny gummi genomförning till torkarmotorn.
Köpte bilen för typ ett år sedan men trodde det var den vanliga sjukdomen med torkaren.
Men när ja började felsöka med en elektriker så kom vi fram till att det är kortslutning eller annat elfel, direkt ja vrider om nyckeln börjar motorn försöka gå. Vilket förklarar varför säkringen var borta.

Min tanke är att renovera alt byta motorn. koppla in ett relä med signal från dimljus som ja tar bort och dra egen ström till motorn.
Så att när ja trycker på dimljus bak så går torkaren och ingen lampa tänds bak.
Eller är det någon som har någon annan bra lösning? vill inte börja dra kablar eller rota i elsystemet.
av andersuw
Troligen har du fel på kablaget vid gångjärnsöverföringen till bakluckan, vilket är ett ganska vanligt fel på de här bilarna när de hängt med några år. Det enda raka torde vara att se till att få kablarna vid den överföringen lagade. Varför du tänker dig att byta/renovera torkarmotorn förstår jag inte riktigt på grundval av vad du skriver.
av MickeM
Står torkaren nu i sitt rätta parkeringsläge?

Annars blir det som du säger, dvs att den vill till parkeringsläge så snart tändningen slås på...
Antar att den kärvar, och kanske gick säkringen när den rört sig en bit ifrån parkeringsläget, så när du nu byter säkring, vill den igen....
Dvs helt normalt.

Tänk på att någon tidigare kanske fuskat, och flyttat torkararmen på axeln, till parkeringsläget för det såg illa ut med den mitt på rutan när den var paj.
Så gå inte enbart efter hur armen pekar just nu.
av folkrace_89
vilket läge den står i vet ja dock inte, ser ut som den är där den borde, testade direkt i säkringen och det var konstant ström där när ja vred på nyckeln. kan även vara spaken som som ger fel signal.
känns som att det blir dyrt att lämna in bilen på felsökning utan garanti att dom hittar något,
men för att det ska vara någon ide att ful koppla det så måste motorn funka.
av MickeM
Hade du inte en elektriker till hjälp?

Detta är ju väldigt basic
Det är tre kablar till en torkarmotor.
Du har ström med tändning på en kabel. (parkeringskrets)
Sedan signalström i en kabel. (Som ger ström när motorn skall starta, och försvinner när man stänger av)
Sedan en med jord. (Batteri minus.)

Bara att ta bort kontakten på motorn och mät.

Spaken tror jag inte.
Den spakens kontakt, talar bara om för SWM-modulen som via can-nätet med REM modulen att torkaren skall gå, som sen sköter ström av och på till motorn.
(Jag tror iaf det är så)

Troligen inget fel där.
Sannolikast är att motorn kärvar (absolut vanligast) och att den nu bara vill till sitt parkeringsläge.
Reperation eller byte av torkarmotorn.
av folkrace_89
jo det är typ det man kan få fram själv plockade även relä och testade med ett annat och vad han kunde få fram så kommer som sagt elen till säkringen direkt från can systemet.
men vilket läge motor står i tänkte vi dock inte på. så ska börja med att skaffa en ny/beg motor och ny gummi genomförning. och hoppas att det är så enkelt.
av andersuw
Bättre än att chansa på att lägga ut pengar och arbete på motorbyte är ju att mäta som MickeM föreslår. Om du med tändningen på och torkaren avslagen på spaken bara har plusmatning på det han kallar parkeringskretsen sitter felet i motorn. Om du däremot också har plusmatning på det han kallar signalkretsen är det istället fel på matningen, troligen till följd av dåligt relä i REM (bakre elcentralen) eller avskavda kablar vid övergången mellan lucka och kaross som gör att signalkretsen får ström även när den inte borde.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]