- tis 14 feb 2017, 08:39
Volvo originalservice bas1år/30´ km
Datum: 2016-03-29
Mätarställning: 91113
Utfört: Klimatanläggning rengöring
Volvo original service
Mjukvara styrenheter nedladdning
Luftfilter kupé byte
Pluskontroll
Rådlös skrev: Och så till serviceintervallerna. Min bil har 2000 mil serviceintervaller, men däremellan olje- och filterbyte var 1000 mil. Olje- och filterbytet ingår ju också i 2000 milservicen. Så man kan säga att olje- och filterbytet är var 1000 mil.Du har rätt jag skrev ju givetvis helt fel, stor service är minst en gång året eller 3000mil och endast oljebyte vid 1500mil. Nedan är ifrån min senaste service.
När min bil kom, hösten 2007 "rynkade många på näsan" och tyckte att det var dåligt med så korta bytesintervaller. Det gör många än i dag men glömmer att man bör byta oljan varje år oavsett körsträcka och bränsletyp. Det gäller alltså alla bilar. Jag vet att det finns dom som inte bryr sig något om detta, men jag tror att min bil kommer att rulla lite längre än genomsnittet.
Men när dom 5-cylindriga, Volvos egna, FFV-motorer kom, så poängterade man att man hade höjt bytesintervallet på oljebytet och servicen jämfört med Ford-motorn, till 1500 mil. Därför undrar jag om du verkligen tolkar serviceintervallerna rätt? För mig, som i och för sig inte har tillgång till någon 2.5F-motor, är det mer logiskt att du har "Stor service" var 3000 mil och oljebyte var 1500 mil.
Om man utvecklar en motor som skall gälla för att vara "bättre" och modernare än föregångaren, skall man väl inte "sänka sig" till lägre förhållanden?
Volvo originalservice bas1år/30´ km
Datum: 2016-03-29
Mätarställning: 91113
Utfört: Klimatanläggning rengöring
Volvo original service
Mjukvara styrenheter nedladdning
Luftfilter kupé byte
Pluskontroll
XC60 Classic D4 AWD Polestar R-Design MY17 - Aut - Passion Red
Tidigare: V70 2.5FT R-Design MY11 - Man - Passion Red
Tidigare: V70 2.5FT R-Design MY11 - Man - Passion Red
- By XC60Recharge