Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
andersuw skrev:Om det fanns ett PTC-element borde det rimligen ha nämnts i listan över standardutrustning och i ägarmanualen. Men det finns inte nämnt i någondera fallet. Av manualen framgår bara att tillskottsvärmare är tillval. Jag har heller inte sett någon påstå att han/hon kunnat verifiera att det finns något PTC-element på något annat sätt. Finns en tråd om det hela på den forumdel som handlar om nya 90-serien:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1141169
Att det inte står i manualen förvånar inte i sig, är en lite för teknisk egenskap för det. Saknas många gånger på andra bilar som jag vet har det. (5-serie utan tillsatsvärmare bland annat). Men hur har Volvo löst uppvärmningen på annat sätt då? För inte tror jag att Volvo släpper en bil på svenska marknaden som är väsentligt sämre än sina konkurrenter både vad gäller värme och utsläpp om man inte köper extrautrustning för 10k.

edit: Här skrivs det att det finns PTC på V40 utan värmare iaf: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1141295
av andersuw
De tidigare Volvobilar som haft PTC (en del bensinare om jag minns rätt) har haft detta nämnt som en del av standardutrustningen, kanske också i manualen (även om jag inte kollat det senare). Som sagt: Jag vågar inte med säkerhet påstå att det inte finns någon gardering från Volvos sida men vari den skulle bestå är ju rätt oklart. Kylargardinen kanske. ;-)

EDIT: V40 har PTC nämnt som en del av standardutrustningen i Bygg din Volvo. Likaså sägs i manualen att bilen är utrustad med antingen bränsledriven eller elektrisk extravärmare. Motsvarande information saknas i båda fallen för S/V90.

Kanske finns det numera någon funktion för att gödsla med motordieseln som sjutton om det skulle behövas. Man vet aldrig. ;-)
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]