Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Jag erinrar mig nu att det finns en hake med detta. Du vill nämligen helst mäta strömstyrkan med bilen larmad eftersom den vanligtvis är det när den står parkerad och larmet potentiellt kan vara en strömtjuv. Alltså bör du faktiskt larma på. För att undvika att larmet går när du mäter bör du istället se till att batteriet hela tiden är inkopplat. Det gör du genom att först lossa muttern till jordkabeln så att det bara är att lyfta av polskon när det blir dags. Detta gör du lämpligen redan innan du larmar på bilen.

Sedan du väntat så länge som behövs för att bilen skall gå i full "dvala" placerar du spetsen på den ena mätsonden på toppen av batteriets minuspol, lägger den andra mätsonden mot polskons ytterkant och lyfter sedan försiktigt av polskon utan att kontakten med någon av mätsonderna bryts. Då förblir batteriet inkopplat hela tiden men via mätaren sedan du lyft av polskon. Alltså utlöses inte larmet om du gör rätt. Men det är kanske bäst att först prova ditt handlag med det hela utan att bilen är larmad. ;-)
Användarvisningsbild
av loci
Min bil drog ut ett batteri för nåt år sedan,visade sig att det var generatorn som drog ut batteriet (fas den laddade som den skulle).
Fick rådet från en bekant att känna på generatorn efter nån timme eller två och se om den kändes varm.
Visade sig att likriktardioderna som skall förhindra att generatorn drar ut batteriet var sönder,så det fick bli en beg. från bildelsbasen.
Vet ej om jag kan hitta något fel alls egentligen, kunde inte ens mäta fram de 20mA som den ska dra så vet inte vad jag gjorde fel. Batteriet som satt i höll 8 volt efter 24 timmars laddning så det var ju helt slut. Jag satte i det nya batteriet sen är det väl bara att hoppas på at eländet går igång imorgon.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Med nytt batteri så startade bilen utan problem imorse, vilken lycka. Nu kom även ett felmeddelande upp "larmsystem service erfodras" undra om detta kan hänga ihop med varför centrallåsen bråkar så mycket. Låser upp förardörren och ena bakdörren, men försöker man öppna passagerar dörren inifrån så åker knoppen upp men dörren går ej öppna?

av andersuw
Glad att höra att bilen vaknat till liv men svårt att säga vad du gjorde för fel när du försökte mäta. Jag har själv använt exakt den teknik jag beskrev, inklusive tricket för att inte larmet skall utlösa, på min V70 -02, inte för att jag hade något fel utan därför att jag ville ha ett grepp om vilken minimiförbrukning jag kunde räkna med efter att ha installerat GSM-baserad fjärrstart till värmaren, vilket drar lite extra.

Jag tror inte felet på larmet är relaterat till felet på centrallåset. Du bör läsa felkoder med Volvospecifik läsare för att komma vidare. Du har troligen felkoder både på larmet och centrallåset. Centrallåset styrs av flera olika reläer och det är inte ovanligt att de strular. Fel på låskistorna är heller inte ovanliga.
Vad jag gjorde fel vet Inte jag heller, din beskrivning var ju väldigt lätt att följa men något fel lyckades jag ändå med. Ska ringa till Volvo verkstad under morgondagen och beställa tid för felkod läsning. Tack för snabbt svar!

av andersuw
När det gäller larmet är för övrigt det vanligaste felet på de här bilarna att reservbatteriet i sirenen ger upp vilket i sin tur kan förstöra kretskortet till sirenen om det vill sig illa därför att batterisyran läcker ut. Det är inte omöjigt att något sådant också skulle kunna ge upphov till urdraget huvudbatteri. Reservbatteriet är uppladdningsbart och tar den ström det till äventyrs vill ha från huvudbatteriet när bilen står parkerad. När det gäller låsen tippar jag som sagt på reläer och/eller låskistor.

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]

Startproblem V70

Hej! Jag har en Volvo v70 -10 D5 som har gåt[…]

Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]