Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ame44
Hade bilen på service i förra veckan och igår startade den inte.
Visade sig att batteriet var urladdat, så jag laddade och åkte ändå till Volvo för att kolla med dom och de gjorde då ett batteritest som visade att batteriet var slut.
Det visade sig också att bilen drar c:a 300 mA i "viloläge". Enl teknikern ska den normalt dra 20-40 mA. Alltså drar min 10 ggr så mycket ström.

Jag vill hävda att nåt har hänt i och med servicen. Tex att den nya mjukvaran kan vara orsaken. De har nu bilen på felsökning.
Innan servicen har det inte varit några som helst problem att starta.

Är det nån som varit med om liknande?

Bilen är en V60 D3 2011.

- A
av andersuw
Man lär väl avvakta med bedömningen av den sannolika orsaken till att felet uppstod tills dess man hittat strömtjuven. Skulle kunna vara något som hänt i samband med servicen men skulle också kunna vara något helt annat.
av ame44
Ja, jag vill också hävda att nåt har hänt i samband med servicen, men kan för dåligt för att kunna säga vad.
De på Volvo säger ju såklart att ingenting kan ha hänt på servicen. Allt de gör som de säger är att byta olja och filter.

Skulle det kunna hänt nån form av kortslutning eller liknande när de har laddare kopplat till batteriet?

Men, får väl avvakta och se vad felsökningen säger. Problemet är väl att jag inte har lust att betala för detta. Jag hävdar att servicen är orsaken och de säger att om det visar sig att det är mjukvaran som är boven så står det för kostnaderna, annars inte.
av andersuw
Kan som sagt vara vad som helst och förstår förstås vilket övertag verkstaden har ifråga om bevisläget. Om man inte riktigt litar på att verkstadspersonalen agerar juste skulle jag nog i ett sådant här läge välja att själv identifiera felet fullt ut först så att man inte riskerar några försök att slå blå dunster i ögonen på en i ett senare läge, när felet kanske redan är avhjälpt och man omöjligen kan veta vad det egentligen var.
av ame44
Jo, fast själv klarar jag inte hitta felet och ska man då gå till nån annan så vill ju dom definitivt ha betalt för felsökning. Så jag känner att man sitter lite i händerna på Volvo nu.

Så om nån har några bra ideer på vad som skulle kunna gått snett på servicen så tar jag tacksamt emot för att kunna ha nåt att motargumentera med.
av Maja
hej!
Du skriver inte vad det är för modell eller om det är bensin eller diesel. Men är det en diesel och du använder parkeringsvärmaren varje dag utan att därefter köra i 30 min i 50-70 km/tim. Gör man inte det så sliter man ut batteriet på 2,5 - 3 år. Därför är det lämpligt att fast montera en batteriladdare och ladda ett par gånger i veckan. Kunskapen att verkligen kunna mäta ett batteri i bilen är mycket liten på en Volvo verkstad.
Men som du skriver efter uppdatering så blev det så här, det finns många trådar som vittnar om problem efter uppdatering.
av ame44
Hej,
Jodå, jag skrev vad det var för bil. En D3 från 2011. Och ja, visst har jag använt värmaren, men inte regelbundet och inte på flera veckor. Och som sagt så var det inga som helst problem fram tills att den servades.

Jag letade efter trådar som har att göra med problem vid uppgradering, men hittade ingen som hade direkt med batteriproblem att göra.
Användarvisningsbild
av leiwi
ame44 skrev:Hade bilen på service i förra veckan och igår startade den inte.
Visade sig att batteriet var urladdat, så jag laddade och åkte ändå till Volvo för att kolla med dom och de gjorde då ett batteritest som visade att batteriet var slut.
Det visade sig också att bilen drar c:a 300 mA i "viloläge". Enl teknikern ska den normalt dra 20-40 mA. Alltså drar min 10 ggr så mycket ström.

Jag vill hävda att nåt har hänt i och med servicen. Tex att den nya mjukvaran kan vara orsaken. De har nu bilen på felsökning.
Innan servicen har det inte varit några som helst problem att starta.

Är det nån som varit med om liknande?

Bilen är en V60 D3 2011.

- A
Vem mätte 300 mA , stod verkligen mätaren på rätt avläsningsläge ? låter ju som ett dåligt batteri och en felavläsning :D
Användarvisningsbild
av iigloo
Maja skrev:hej!
Du skriver inte vad det är för modell eller om det är bensin eller diesel. Men är det en diesel och du använder parkeringsvärmaren varje dag utan att därefter köra i 30 min i 50-70 km/tim. Gör man inte det så sliter man ut batteriet på 2,5 - 3 år. Därför är det lämpligt att fast montera en batteriladdare och ladda ett par gånger i veckan. Kunskapen att verkligen kunna mäta ett batteri i bilen är mycket liten på en Volvo verkstad.
Men som du skriver efter uppdatering så blev det så här, det finns många trådar som vittnar om problem efter uppdatering.
Hastigheten har inget med laddningen att göra, det är varvtalet på motorn/generatorn. Dagens system laddar oftast väldigt effektivt redan vid låga varvtal, sen är det batteriövervakningen i slutändan som bestämmer hur länge och hur hårt batteriet behöver laddas. Du kan köra i 30 min men systemet tycker att det inte behövs mer än 20 min och då åker du 10 min i onödan. Hur mycket batteri som dras ur hänger ihop med hur länge bränslevärmaren varit körd och i vilken utetemperatur.

För att citera dig i en annan tråd "Så till alla duktiga jag veta bäst, KOLLA innan ni raljerar och skriver skit som inte är sant." :wink: :roll:

Till ämnet så om du inte har bytt batteri så kan det vara dags, men å andra sidan fungerade det som det skulle innan servicen. Intressant om de hade stödladdning samtidigt som de uppdaterade mjukvaran, annars kan du haft dåligt med kräm när du hämtade bilen, som inte han ladda batteriet?

Angående att den drar mer ström under vila, kan det vara så att systemet inte går i vila? I bland kan de behöva lägga in hela mjukvaran på nytt för att något i uppdateringen blivit knas. Precis som med mobiler och andra enheter. Det syns inte i loggar men felet finns. Det är egentligen inget "fel" utan mer en "dålig egenskap" eller hur man nu ska kunna förklara på ett vettigt sätt.
av Daniel73
iigloo skrev:
Maja skrev:hej!
Hastigheten har inget med laddningen att göra, det är varvtalet på motorn/generatorn. Dagens system laddar oftast väldigt effektivt redan vid låga varvtal, sen är det batteriövervakningen i slutändan som bestämmer hur länge och hur hårt batteriet behöver laddas. Du kan köra i 30 min men systemet tycker att det inte behövs mer än 20 min och då åker du 10 min i onödan. Hur mycket batteri som dras ur hänger ihop med hur länge bränslevärmaren varit körd och i vilken utetemperatur.

För att citera dig i en annan tråd "Så till alla duktiga jag veta bäst, KOLLA innan ni raljerar och skriver skit som inte är sant." :wink: :roll:

Till ämnet så om du inte har bytt batteri så kan det vara dags, men å andra sidan fungerade det som det skulle innan servicen. Intressant om de hade stödladdning samtidigt som de uppdaterade mjukvaran, annars kan du haft dåligt med kräm när du hämtade bilen, som inte han ladda batteriet?

Angående att den drar mer ström under vila, kan det vara så att systemet inte går i vila? I bland kan de behöva lägga in hela mjukvaran på nytt för att något i uppdateringen blivit knas. Precis som med mobiler och andra enheter. Det syns inte i loggar men felet finns. Det är egentligen inget "fel" utan mer en "dålig egenskap" eller hur man nu ska kunna förklara på ett vettigt sätt.

Stödladdning under mjukvaruuppdateringen är en slamkrypare som garanterat drar ur batteriet.

MEN ett friskt batteri hämtar sig fort vid körning och då är den enklaste slutsatsen att batteriet är slut.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]