Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Då är bara frågan om det är samma kvalité på alla företag?

Jag vill tanka bästa soppan (minst 98) och kan tanka på vilken station som helst, bara det är så bra bensin som möjligt! :) Just nu tankar jag mest på Preem.

På Cirkle K står det att det vanligtvis är 2-3% etanolinblandning i 98, men som max kan det vara 5%.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Nej, högre oktan gör att man kan ha tidigare tändpunkt utan att riskera att det spikar/knackar pga tryckstegringen från flamfronten. Eftersom ett högoktanigt bränsle även brinner långsammare så inte bara kan man ha tidigare tändpunkt, det behövs faktiskt för att man man inte ska sänka effektiviteten.
OK.
Användarvisningsbild
av Funk
Går nok, bensinen er cirka 1,5 krone billigere än i Sverige samt av bättre kvalitet.
Njae.. bensinen i hela EU har samma kvalitetsstandard att följa så kvalitetsmässigt lär det inte vara någon skillnad, bortsett från att det är svårt att hitta bensin over 98 oktan i sverige på pump. Etanolinblandningen föjer även den EU-standard på max 10% låginblandning. Diesel är en annan sak, där Sverige har unika regler vilket gör att bränsleförbrukningen sjunker och effekten ökar om man tankar t.ex I Tyskland.

/Thomas

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]

Aha, problemet är ibland funkar inte acc p&ar[…]

Kolla så inte en av kontakterna på und[…]