Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Perra83 skrev:Så resonerar jag med!!
Kan erkänna att det har varit väldigt halt ett par gånger med mina dubbfria däck. Samma dag säger arbetskamrater att det var väldigt halt trots dubb.
Jag är skitnöjd med dubbfritt och vi blir bara bara fler och fler.
Jag är på första vintern med dubbfritt och tycker det fungerar jättebra. Här hemma är det en no-brainer men även ToR och upp till Sundvall när det låg lastbilar i vartenda dike längs E4:an norr om Gävle har det känts tryggt. De gånger jag känt att det varit halt är min magkänsla att det hade känts halt även med dubbdäck. Men det har aldrig varit halt på ett obehagligt eller beräkneligt sätt utan mer att det glider lite extra ibland.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Satt och lusläste lite olika studier av vägslitage. Ett dubbdäck har mellan 10 och 100 ggr så stort slitage som ett dubbfritt beroende på dubbvikt och ytmaterial på vägen.
Enligt den artikel av Anders Huvstig som jag länkade till i ett tidigare svar till dig är det på basis av sex år gamla data bara 10-25 procent av spårbildningen som beror på dubbdäcken. Hur får du ihop det resultatet med ditt påstående om 10-100 ggr större slitage för dubbdäck än för andra däck? Om ditt påstående vore sant borde den andel av den totala förslitningen som beror på dubben vara väsentligt större. Notera än en gång vad Huvstig säger om farorna med att förlita sig på gamla undersökningar från en tid då både dubbdäck och vägbeläggningar var annorlunda än idag och den förslitning som kunde hänföras till dubben därför mycket större än den numera är.
av andersuw
mikethebik skrev:Förstår inte riktigt detta ibland rabiata försvar av dubbdäck.
Vilket "rabiata" försvar av dubbdäck är det du närmare bestämt har i åtanke? Ser du några exempel på det i den här tråden? I så fall var?
mikethebik skrev:Att dubbar gör nytta på is är oomtvistat, men alla nackdelar verkar glömmas bort eller det vill man inte höra talas om.
Vem har påstått att dubbdäck inte har några nackdelar alls, exempelvis i form av ökat vägslitage? Sedan verkar somliga glömma bort att dubbdäck även har positiva sidoverkningar. Om alla körde dubbfritt skulle underlaget blankpoleras istället för att ruggas upp med kraftigt negativa konsekvenser för dem som kör dubbfritt. Och användning av dubbdäck minskar behovet av andra halkbekämpningsåtgärder i form av saltning och sandning som båda har egna negativa sidoeffekter.
mikethebik skrev:Åkte t.o.r. Leksand-Uppsala över Gävle igår, torra vägar men ett konstant dammande på större vägar. Djupa spårbildningar efter dubbslitage, en markant skillnad på vägljud om jag körde i dubbdikena eller mellan dem.
Enligt en sex år gammal studie ledd av Anders Huvstig (se länk till hans artikel i tidigare svar till VolvoB20) är det bara 10-25 procent av spårbildningen som kan hänföras till dubbdäcken.
mikethebik skrev:En gissning är att av 1000 körda "medelmil" på ett år är behovet av dubb kanske 10 mil, åtminstone i den södra halvan av landet. Ungefär som att ständigt gå omkring med broddar under skorna inom som utomhus, det kan ju finnas en isfläck någonstans..
Is är det värsta väglaget av alla och när isen finns där kan aldrig med hundraprocentig säkerhet förutses. Jag föredrar att köra på de däck som ger bästa möjliga grepp när väglaget är som värst, särskilt eftersom jag aldrig kan vara riktigt säker på när det väglaget finns där innan det är för sent.
mikethebik skrev:Dubb gör som sagt nytta vid is men är överflödigt vid snö,ger sämre grepp på både våt och torr asfalt, dubbdikena som skapas ger risk för vattenplaning, är en mycket stor risk för Mc-åkare och kan även vara riskabla för övrig trafik.
Enligt de undersökningar som gjorts ökar inte spårbildning risken för olyckor. Tvärtom sjunker olycksrisken något när det finns spår i vägbanan. Därmed inte sagt att det är en bra idé att bara låta spåren bli allt djupare i all evighet.
mikethebik skrev:Sen förstås alla partiklar som rivs upp, stendammet är en sak, knappast dödligt men asfalt består som bekant av sten och bitumen, det guck som blir kvar längst ner i destilleringskolonnen i raffinaderiet. Den smörjan i form av fint damm är inte kul att dra ner i lungorna!
Tänkte på det igår när jag körde, tur man har kupefilter!
Tar man bort dubbdäcken ökar behovet av andra halkbekämpningsåtgärder i form av saltning och sandning. Både har som bekant negativa sidoeffekter, i det senare fallet i form av en dammbildning som mycket väl kan vara värre än den dubben ger upphov till. Se än en gång den artikel av Anders Huvstig jag tidigare nämnde.
mikethebik skrev:Önskar att någon snabbt som attan löser problematiken så att ett bra grepp på is, kanske dubb, är möjligt endast när det behövs och övrig tid, dvs merparten så kör vi utan att riva upp vägarna i onödan, skulle ge en samhällsbesparing i form av hälsa, vägunderhåll och allmän miljöförbättring i flera led.
Att dubbar som automatiskt trädde i aktion bara när de behövdes vore trevligt kan vi nog alla vara överens om. :D
Användarvisningsbild
av lennarte
Angående spårbildning i vägbanan, tog man bort all tung trafik från vägnätet och skickade det på järnväg eller sjötrafik så skulle det bli helt annorlunda. Våra vägar skulle hålla längre, slitaget och spårbildning skulle minska ordentligt. Våra hamnstäder utmed kusterna skulle blomma upp, små lokala åkerier skulle få mer att göra (ellastbilar??) Järnvägen skulle blomma upp i inlandet också med en massa arbetstillfällen i alla sammanhang.
Det går att göra bättre vägar också. Vi har en vägbit (någon mil) norr om Halmstad mot Falkenberg (E6, motorväg) som tyska ingenjörer var med och byggde för 20 år sedan (ungefär). Där finns ingen spårbildning. Norr och söder om är asfalterat i omgångar, men den delen är bara lagad mot sprickor. Den får klagomål ända, den är hal vid väta (som tyska autoban), den bullrar o.s.v. Vi kor där ganska ofta (vägen till Ullared!!!) och tycker den är alldeles utmärkt att köra på, bullrar inte mer än andra vägar (oftast frugans Passat) och vid regn får man väl anpassa hastigheten som alltid. Men den har ingen (eller obetydlig) spårbildning efter drygt 20 år på en av Sveriges mest trafikerade vägar med tung trafik
Användarvisningsbild
av mikethebik
andersuw skrev:
mikethebik skrev:Förstår inte riktigt detta ibland rabiata försvar av dubbdäck.
Vilket "rabiata" försvar av dubbdäck är det du närmare bestämt har i åtanke? Ser du några exempel på det i den här tråden? I så fall var?
mikethebik skrev:Att dubbar gör nytta på is är oomtvistat, men alla nackdelar verkar glömmas bort eller det vill man inte höra talas om.
Vem har påstått att dubbdäck inte har några nackdelar alls, exempelvis i form av ökat vägslitage? Sedan verkar somliga glömma bort att dubbdäck även har positiva sidoverkningar. Om alla körde dubbfritt skulle underlaget blankpoleras istället för att ruggas upp med kraftigt negativa konsekvenser för dem som kör dubbfritt. Och användning av dubbdäck minskar behovet av andra halkbekämpningsåtgärder i form av saltning och sandning som båda har egna negativa sidoeffekter.
mikethebik skrev:Åkte t.o.r. Leksand-Uppsala över Gävle igår, torra vägar men ett konstant dammande på större vägar. Djupa spårbildningar efter dubbslitage, en markant skillnad på vägljud om jag körde i dubbdikena eller mellan dem.
Enligt en sex år gammal studie ledd av Anders Huvstig (se länk till hans artikel i tidigare svar till VolvoB20) är det bara 10-25 procent av spårbildningen som kan hänföras till dubbdäcken.
mikethebik skrev:En gissning är att av 1000 körda "medelmil" på ett år är behovet av dubb kanske 10 mil, åtminstone i den södra halvan av landet. Ungefär som att ständigt gå omkring med broddar under skorna inom som utomhus, det kan ju finnas en isfläck någonstans..
Is är det värsta väglaget av alla och när isen finns där kan aldrig med hundraprocentig säkerhet förutses. Jag föredrar att köra på de däck som ger bästa möjliga grepp när väglaget är som värst, särskilt eftersom jag aldrig kan vara riktigt säker på när det väglaget finns där innan det är för sent.
mikethebik skrev:Dubb gör som sagt nytta vid is men är överflödigt vid snö,ger sämre grepp på både våt och torr asfalt, dubbdikena som skapas ger risk för vattenplaning, är en mycket stor risk för Mc-åkare och kan även vara riskabla för övrig trafik.
Enligt de undersökningar som gjorts ökar inte spårbildning risken för olyckor. Tvärtom sjunker olycksrisken något när det finns spår i vägbanan. Därmed inte sagt att det är en bra idé att bara låta spåren bli allt djupare i all evighet.
mikethebik skrev:Sen förstås alla partiklar som rivs upp, stendammet är en sak, knappast dödligt men asfalt består som bekant av sten och bitumen, det guck som blir kvar längst ner i destilleringskolonnen i raffinaderiet. Den smörjan i form av fint damm är inte kul att dra ner i lungorna!
Tänkte på det igår när jag körde, tur man har kupefilter!
Tar man bort dubbdäcken ökar behovet av andra halkbekämpningsåtgärder i form av saltning och sandning. Både har som bekant negativa sidoeffekter, i det senare fallet i form av en dammbildning som mycket väl kan vara värre än den dubben ger upphov till. Se än en gång den artikel av Anders Huvstig jag tidigare nämnde.
mikethebik skrev:Önskar att någon snabbt som attan löser problematiken så att ett bra grepp på is, kanske dubb, är möjligt endast när det behövs och övrig tid, dvs merparten så kör vi utan att riva upp vägarna i onödan, skulle ge en samhällsbesparing i form av hälsa, vägunderhåll och allmän miljöförbättring i flera led.
Att dubbar som automatiskt trädde i aktion bara när de behövdes vore trevligt kan vi nog alla vara överens om. :D
Var tror du förslitningsspåren kommer av i asfalt och betong om inte av dubbar? Tänk Mohs hårdhetsskala så torde förklaringen vara rätt uppenbar även för de flesta, Huvstig eller inte.
Tung trafik brukar många hävda är orsak till spårbildning, men det gäller då ett bärighetsproblem, tung trafik sliter inte bort vägbanan med en spårvidd av ca 150 cm.
I min hemort finns ett ställe, en bro, där tung trafik inte är tillåten, trots blev det "dubbdiken", rätt rejäla dessutom efter bara två år, nej att hävda att dubbslitage inte är något större problem är att stoppa huvudet i sanden.

Mike
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Satt och lusläste lite olika studier av vägslitage. Ett dubbdäck har mellan 10 och 100 ggr så stort slitage som ett dubbfritt beroende på dubbvikt och ytmaterial på vägen.
Enligt den artikel av Anders Huvstig som jag länkade till i ett tidigare svar till dig är det på basis av sex år gamla data bara 10-25 procent av spårbildningen som beror på dubbdäcken. Hur får du ihop det resultatet med ditt påstående om 10-100 ggr större slitage för dubbdäck än för andra däck? Om ditt påstående vore sant borde den andel av den totala förslitningen som beror på dubben vara väsentligt större.
10-100 ggr större avverkning av vägytan gäller om man kör två identiska bilar med och utan dubb på samma vägsträcka. Det stora spannet beror på hastighet, om man pressat i grov sten i ytlagret, osv.

Att totalen av vägslitaget sedan landar på bara 10-25% beror på en massa faktorer.

-Alla kör inte dubbdäck, många kör dubbfritt,
-Man kör inte dubbdäck året om.
-Tunga fordon kör inte med dubbdäck
-Man kör oftare kortare sträckor på vintern.
-Man kör oftare långsammare på vintern.
-All spårbildning beror inte på att man avverkar ytan, spår uppstår också genom plastisk deformation av tunga fordon, d.v.s att man pressar/kavlar ut vägbanan så den får annan form, det ger ju dock inget damm/smuts/partiklar.

Så 10-100 ggr gäller bara om man jämför med och utan dubb på samma bil och sträcka, och det verkar stämma även i nyare undersökningar.
av Waizguy
På tal om spårbildning så lade man två breda upphöjda asfaltspår på E4an mellan Uppsala/Gävle för något år sedan, det gick ann på dagtid när man kunde följa spåren likt ett tåg, men på kvällstid så blev det som i prästens lilla kråka. Vägen från Dragon Gate i riktning norr har tjockare asfalt som är mycket bättre.
När man jämför vägslitage så undrar jag om man räknar med tjälen också som slår rätt hårt uppåt i Sverige. Det är också olika asfaltstyper beroende på vilken del av Sverige. Där temperaturen skiftar likt mellersta Sverige/ovanför Dalälven som ena dagen har -2 för att sedan ha -14 har också saltet en tendens att få saltvattnet att sjunka ned i vägen för att sedan "spränga" asfalten och fula hål och ojämnheter bildas. Detta tar man självklart inte med när man lyser upp dubbdäcksproblem. Prova att köra på en landsväg när svartisen slår till innan bilar med dubbdäck har kört där och ruggat upp isen. Bromssträckan med dubbfritt är då oändlig. Jag fick ett par dubbfria däck i år som jag testat och så länge det är snö och eller asfalt fungerar det ypperligt, men när svartisen slår till känns det som att man kör runt med sommardäck.
av KrilleW
.....För att återgå till ämnet.

Det är ju sjukt lång kö hos Volvo att få hjulen skiftade. Känns som det är läge att boka tid redan nu för att slippa köra på vinterdäcken till midsommar.
Första lediga tid som finns på min verkstad är 20:e mars. Bor i Stockholm.

Tror ni det är för tidigt?
av Waizguy
KrilleW skrev:.....För att återgå till ämnet.

Det är ju sjukt lång kö hos Volvo att få hjulen skiftade. Känns som det är läge att boka tid redan nu för att slippa köra på vinterdäcken till midsommar.
Första lediga tid som finns på min verkstad är 20:e mars. Bor i Stockholm.

Tror ni det är för tidigt?
Måste man skifta på Volvo?
Angående när man ska byta kan ju bara du avgöra. Hur brukar det se ut runt 20 mars där du bor?
Kan du ställa bilen om vintern gör en snabb återkomst? I så fall är det väl bara boka tid.
av Lövet
Det snöade 1 april i Sthlm för 2 år sedan. Inte supermycket men tillräckligt för att sommardäck skulle vara farligt...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 23
Recharge frågor

Volvo införde en ny drivlina mitt i års[…]

Extra ljus

Ja, paketet med dongel och powerunit.

Hur kan man ens betala 50k för något […]