Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Flajjan skrev:Exakt vad det är kan jag inte svara på eftersom jag inte säljer bränsle, men jag har märkt skillnad mellan Sverige och Europa - eftersom bränslet i Europa har med energi, är inte lika utblandat som i Sverige.
Att energiinnehållet ibland är aningen lägre här betyder inte att bränslet är "skit". Vi har exempelvis andra temperaturförhållanden vilket i sin tur ställer andra krav ifråga om bränslets densitet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
98 oktan innehåller ofta en viss mängd kolkedjor som är cirkulära eller är stabilare. De innehåller ej mer energi men tål högre tryck och temp innan de självantänder.

Det gör att man kan ha högre turbotryck och tidigare tändpunkt, vilket ger högre effekt och lägre förbrukning.

Förutsättningen är att mappen sträcker sig så långt och man har ett snabbt och känsligt motorstyrningssystem.

T6an är ju en svinhårt trimmad liten 4:a med rejäl turboladdning så där borde 98 vara väldigt fördelaktig.
Lövet skrev:Bättre för motor är det inte i slitagesynpunkt. Finns ingenting i 98 som är magiskt. Eftersom motorstyrningen backar tändningen långt innan knackningar uppstår så finns ingen skillnad på 95 och 98 vad gäller sådant.

98 oktan är en fördel om man drar 2 ton husvagn uppför alperna i 30-graders värme. Där finns risken att man med 95 oktan får en någorlunda märkbart lägre effekt. I vanlig svensson körning - nä.
Njae, motorstyrningen backar inte långt innan knackningen uppstår, den lyssnar hela tiden och det måste ju uppstå en liten tendens till knackning som styrningen kan detektera och därför backa.

En T6a borde vara skillnad i effekt om du drar en fullgasrepa ut på motorvägen. Man tar ju ut över 160 hk/liter cylidervolym och det är hårt. Jämför med en Dodge Viper som plockar ut 72 hk/liter :-O)

Men det är klart,om man fiskör superförsiktigt hela tiden har man ju ingen nytta av 98.
av Jacobsson
Jag kör bara högsta som finns på varje tank. Finns inget annat än 95 är det givet men annars 98.
Hade jag kännt att bränsleekonomin är avgörande hade jag nog kilat på annan bil från början.
Men det är jag, vet att det finns många som inte håller med men så är livet.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Det gör att man kan ha högre turbotryck och tidigare tändpunkt, vilket ger högre effekt och lägre förbrukning.
Du menar senare tändpunkt, inte tidigare. Med högre oktantal kan man också ha magrare blandning vilket självfallet också kan bidra till lägre förbrukning.
VolvoB20 skrev:T6an är ju en svinhårt trimmad liten 4:a med rejäl turboladdning så där borde 98 vara väldigt fördelaktig.
Den är visserligen hårdare "trimmad" än den T5 som sitter i min 02:a. Men den motorn är ju inte direkt klen för sin cylindervolym den heller och där har jag aldrig hittat någon märkbar (i motsats till mätbar) skillnad mellan 95 och 98, vare sig ifråga om hur bra det drar iväg vid fullt pådrag eller på förbrukningen vid någotsånär normal körning.
VolvoB20 skrev:Jämför med en Dodge Viper som plockar ut 72 hk/liter.
Det är ju ändå fortfarande en rätt ansenlig litereffekt. Med den motor som ditt "nick" syftar på är man däremot nere på en litereffekt på runt 50 hk (beroende på variant). Min Cadillac Coupe de Ville -75 med åttaliters V8 hade en litereffekt på under 25 hk. Det måste vara något av en bottennotering i den grenen. :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
I min T6 (6-cyl) är det en märkbar skillnad mellan 95 och 98, både hur motorn går och vid de tester jag gjort avseende bränsleförbrukning har det varit en återkommande skillnad på cirka 6%. Förr när det skiljde 40-60 öre/l mellan 95 och 98 var det med andra ord till och med en ekonomisk fördel att tanka 98, men nu när det ofta skiljer 80-100öre är det mer tveksamt. Däremot tankar jag alltid 98 för den bättre gången och högre effekten.
av kmi
Om der skulle være en stor forskel vil det i princip betyde att alle som ejer en Volvo T6 i Danmark, aldrig får det fulde potentiale ud af sin bil. Oktan 98 findes på meget få steder i Danmark på nogle udvalgte Shell stationer. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
kmi skrev:Om der skulle være en stor forskel vil det i princip betyde att alle som ejer en Volvo T6 i Danmark, aldrig får det fulde potentiale ud af sin bil. Oktan 98 findes på meget få steder i Danmark på nogle udvalgte Shell stationer. :)
Så är det, det står ju tydligt i instruktionsboken att man skall tanka 98 för bäst effekt och bränsleförbrukning.... Ni får väl sladda över till Tyskland och tanka (Danmark är ju inte så stort ;-)), där hittar man ju Vpower 100oktan, och sist jag var där fanns även 102 oktan på någon mack.
Användarvisningsbild
av Funk
Nu är det ett tag sedan jag körde bensinare privat, men då var ett av argumenten för 98oktan att den inte var låginblandad med etanol. Nu kan man tydligen få blanda in upp till samma 10% även i 98:an, även om jag inte kollat om man faktiskt gör det.. På min gamla trimmade S60 gav 98 minskad förbrukning, men inte så det lönade sig med tanke på att 98 var så mycket dyrare.

/Thomas
av kmi
Går nok, bensinen er cirka 1,5 krone billigere än i Sverige samt av bättre kvalitet.
MartinS skrev:
kmi skrev:Om der skulle være en stor forskel vil det i princip betyde att alle som ejer en Volvo T6 i Danmark, aldrig får det fulde potentiale ud af sin bil. Oktan 98 findes på meget få steder i Danmark på nogle udvalgte Shell stationer. :)
Så är det, det står ju tydligt i instruktionsboken att man skall tanka 98 för bäst effekt och bränsleförbrukning.... Ni får väl sladda över till Tyskland och tanka (Danmark är ju inte så stort ;-)), där hittar man ju Vpower 100oktan, och sist jag var där fanns även 102 oktan på någon mack.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Det gör att man kan ha högre turbotryck och tidigare tändpunkt, vilket ger högre effekt och lägre förbrukning.
Du menar senare tändpunkt, inte tidigare. Med högre oktantal kan man också ha magrare blandning vilket självfallet också kan bidra till lägre förbrukning.
Nej, högre oktan gör att man kan ha tidigare tändpunkt utan att riskera att det spikar/knackar pga tryckstegringen från flamfronten. Eftersom ett högoktanigt bränsle även brinner långsammare så inte bara kan man ha tidigare tändpunkt, det behövs faktiskt för att man man inte ska sänka effektiviteten.

Vad är det för plastburk som sitter prec[…]

Nästa elbil från Volvo?

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde mång[…]

Lyfta mittkonsolen

Jag behöver komma åt under mittkonsolen[…]

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]