Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LazerHawke
Den slirar redigt bra i minusgrader men men bara köra lugnt tills värmen kommit upp sen växlar den bra igen... men är lite störande känns som den varvar mer än driver framåt i början innan oljan fått upp värmen...
Användarvisningsbild
av Perra83
Har typ 500m 30km/h väg. Ca 1km 70 väg och sedan typ 3km 90 väg. På den sträckan brukar lådan bli varm. Då är värmaren körd innan om det nu spelar någon roll. Kör alltid efter skyltarna den sträckan och ingen kraftig acceleration.
av Schmoyoho
Det som inte låter normalt är att den lätt drar iväg mot varvstoppet, om du nu inte gasar massor. Dessutom tycker jag min bil växlar särskilt mjukt när lådan är kall och lockupen inte går i, inte hårdare.
av Daniel73
Min bil verkar sträva efter 3000rpm.

Gasar jag på lite mer så slirar lådan mindre.

Närmar den sig 4500rpm så är något fel.
av Lövet
Titta noggrant. 4000rpm är ju nästan nära varvstopp på dieseln och där uppe ska den inte ligga när den är kall. Inte bra för motorn.
Användarvisningsbild
av LeifA
Ok, ska kolla i Vida om jag hittar det där.
Jag säger att den ska slira kall och en annan säger att den inte ska, gäller att hitta bevis. :-)
av KalleJ
Därför man hade Winter läge på Saab, automatlådan la i högre växel tidigare, start på 2an etc. Fanns väl på gammla 850/V70 Volvo också?
Men ja det är normalt att lock-up inte aktiveras på kalla automatlådor.

Växla manuellt om ni upplever problem.
Byt växellådsolja om ni inte redan gjort det också.

Vart står det att den stått i garage[…]

Hej, slangen läker och måste bytas vilk[…]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]