NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sir88alex
Hej!
Jag har en V50 -10 och när jag bromsar så slår/skakar det i ratten. Genom att läsa runt lite har jag förstått att det högst troligt beror på skeva bromsskivor.

Skulle inte säga att jag har tummen mitt i handen men jag har aldrig bytt bromsar på en bil förut, inte mekat värst mycket med bilar överhuvudtaget. Så erfarenheten är liten och byta bromsskivor vet jag inte hur man gör. Men jag tycker det är ganska så kul att fixa saker och framför allt att lära mig sådana här saker så att man kan fixa det själv i framtiden.

Så nu till min egentliga fråga. Ni som gjort det, hur svårt är det egentligen?

Har kikat på lite youtubevideor, typ "V50 brakes" där folk byter, och det ser ju inte speciellt svårt ut. Är väldigt sugen på att testa själv men vill ju inte hamna i en situation där jag inte får ihop det igen.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
De är ju bara lossa hjulet palla upp bilen loss med oket 2 skruvar 1 skruv till skivan sen är de löst om den inte rostat fast men då är de bara slägga på tills den släpper eftersom du ändå ska byta. Byt belägg om du sätter dit nya skivor. Tryck in kolven i oket med en stor polygrip eller en skruv tving. Montera tillbaka omvänd ordning. Se till i bromsa några gånger innan du åker iväg så inte pedalen åker i botten första gången du behöver bromsa
av Perra_367
Hej!

Först diagnosen, bromsvibrationer som går in i ratten, ja det borde vara att bromsskivorna fram som har slagit sig. I min bil har jag också bromsvibrationer i framvagnen, men bara när jag bromsar mkt. lätt inför ex. rondeller, ej vid hårdbroms, eller högre hastigheter. I mitt fall så gissar jag på att mina bussningar i den undre främre länkarmen håller på att ge sig (även om de ser fina ut när man kollar på dem och böjer med en kofot).

Att byta bromsskivor då, nej det är inte särskilt svårt. Verktyg som du skall ha hemma är hylsor/nycklar 15mm (oket) samt en insex 7mm (för att demontera glidpinnarna som sitter bakom plastpluggarna), köp en som du kan använda med spärrskaft! https://www.google.se/search?q=hylsa+in ... 88&bih=542

För att få bort bromsskivan så måste du demontera både bromsbelägg och bromsok, därefter skall det bara vara att lyfta av bromsskivan och skifta.

Orsaken till att bromsskivorna har slagit sig kan vara många, en av dem att bromsen kärvar och trycker snett eller inte går tillbaka som den skall. Se därför till att ge bromsarna en service, rengör och fetta in glidpinnarna (med silikonfett), rengör och lägg kopparfett på de ytor av bromsbelägget som glider mot oket. Det mesta går att lära sig via youtube-filmer. Byt belägg om de är snedslitna eller har lite belägg kvar!

För att pressa tillbaka framkolven så är det bara att trycka (helst med ett verktyg), för bak-bromsen så krävs tryck+rotation, vilket kräver ett speciellt verktyg (tyvärr inga från Biltema som passar utan modifikation), går också med en spetstång ackompanjerat med svordomar.

Lycka till!
av dieselputte
Bytte skivor för några år sedan har wobbel i ratten och det var enligt besiktning bara från höger sida där bakre länkarmsbussningen är kass. Skall byta alla bussningar framåt mars-april. Ska bli intressant att se om det är bussning eller skiva.

Följ denna så blir det bra.

Tillverka ett verktyg som kan hålla bromsoket, jag har 4mm mjukt rundstål som jag format till så det går bra att hänga oket i fjäderbenet. Var försiktig med oket så inte bromsslangen blir skadad.

Spreja lite rostlösning i de små hålen innan fjäderns tas loss. Händer att den går av om den utsatts för kraftig rost. Köp T-sprit som du tvättar skivorna med. Byt även beläggen om de är slitna. När jag byter skivor men behåller gamla beläggen brukar jag lägga ett kraftigt slippapper på en slät trädgårdsplatta och slipa belägget i 8or , byte till en annan platta och kör lite mer 8or tills ev repor i belägget försvunnit.
av sir88alex
Jag tackar så mycket för alla svar och tips. När man inte har gjort något förut så är det inte alltid som det där "bara" är så enkelt. Men ni verkar ju rörande överens om att det faktiskt inte är så svårt plus att jag fått en del bra tips så jag ska allt ge mig på ett försök. Först blir det att beställa hem lite grejer!
Användarvisningsbild
av TommyP86
Alltså, gå gärna igenom det i huvudet, men det verkar du redan göra eftersom du uppmärksammat "bara"

Man måste "bara" ha en gigantisk polygrip, en större rörtång eller i nödfall tving, de två bultarna som håller bygeln kan sitta otroligt fast, samma med fjädern etc.

Tipset om "beläggslipning" är lockande att kommentera...
av Perra_367
Precis som Tommy skriver, svårigheterna är inte i själva momenten, utan kanske ligger i hur länge sedan det var någon gjorde bromsservice förra gången (har prylarna beckat ihopa?).

Fjädern kan sitta fast (har aldrig hänt mig dock). Bultarna kan sitta hårt (använd spärrnyckel men lång hävarm). Bromsskivan kan sitta fast (skall du ändå byta bromsskiva så använd en slägga och slå mot skivan).

Se till att ha god tid på dig så är jag övertygad om att det kommer att gå bra! Lycka till!
av sir88alex
Precis, det är ju dom fällorna jag känner att jag inte har koll på och det jag ville ha input på så att man inte blir sittandes där.. Men nu känner jag att jag har lite på fötterna och kommer ge det ett försök.

Tack återigen för all input och alla tips!
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Fabrikat spelar ingen större roll enligt mig alltid kört biltema på både belägg och skivor sen är de en del som sover bättre för dom köpt sina på volvo eller andra märkesgrejer. Men du får kolla vilken storlek på skivor du ska ha

När du mäter lambdasonden ska du mä[…]

Hmm fick inget meddelande idag

Lite inte på laddningslampan, den förbl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nä det har jag inte kollat, men det är v[…]