NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Åkte med min sköna V50 2,0 D igår och jag noterade vid ett tillfälle att varningslampan blinkde till otroligt snabbt tillsammans med 2 eller 3 andra lampor. Vet inte vilka det var, det gick så snabbt (kanske 1/4 sekund) så att jag inte hann se. Efter det har det inte hänt på nytt. Bilen gick som det skulle igår ocg går som den ska idag.

Kan det vara något fel som borde kollas upp eller ska jag låta det vara?
Vad skulle ni göra?

Mvh Niclas
av Frigge
Det var inte spolarvätskevarningen då :wink:
Isf är det ju enkelt att fixa :lol:
av maanson
Hej,

Nej, det såg ut som om Stopplampan lös också, dvs uppmaning att stanna och stänga av bilen.
av Ragnarpe
Jag skulle inte göra nånting om varningen inte kommer tillbaka, men du kan ju ta det med verkstan vid nästa service. Förresten begriper jag inte riktigt varför det ska plockas in så förbannat mycket elektronik i bilarna nu för tiden. Gör nån av er andra det? Elektronik, datorer och processorer är väl bra så länge det fungerar och omgivningen är torr, men platsar absolut inte i bilar.
av Frigge
Ragnarpe skrev:Jag skulle inte göra nånting om varningen inte kommer tillbaka, men du kan ju ta det med verkstan vid nästa service. Förresten begriper jag inte riktigt varför det ska plockas in så förbannat mycket elektronik i bilarna nu för tiden. Gör nån av er andra det? Elektronik, datorer och processorer är väl bra så länge det fungerar och omgivningen är torr, men platsar absolut inte i bilar.
Utveckling kallas det :lol:

Det är ju vi som kunder som bara vill ha mer o mer saker i våra bilar, mer funktioner och elektriska prylar. Därav ökar antalet styrenheter/Datorer i bilarna, allt för att man ska minska på antalet kablar i bilen för att hålla ner vikten så mycket som möjligt.
av Ragnarpe
Frigge skrev:
Ragnarpe skrev:Jag skulle inte göra nånting om varningen inte kommer tillbaka, men du kan ju ta det med verkstan vid nästa service. Förresten begriper jag inte riktigt varför det ska plockas in så förbannat mycket elektronik i bilarna nu för tiden. Gör nån av er andra det? Elektronik, datorer och processorer är väl bra så länge det fungerar och omgivningen är torr, men platsar absolut inte i bilar.

Det är ju vi som kunder som bara vill ha mer o mer saker i våra bilar, mer funktioner och elektriska prylar. Därav ökar antalet styrenheter/Datorer i bilarna, allt för att man ska minska på antalet kablar i bilen för att hålla ner vikten så mycket som möjligt.
OK Frigge, det är möjligt att du har rätt till viss del, men när dörrar, bakluckor, strålkastare, tankluckor osv styrs elektroniskt så tycker jag det har gått ill överdrift med det elektroniska. Visst, det handlar om utveckling men jag är inte så säker på att kunderna är så nöjda, i alla fall, inte dom som är andra- eller tredjehandsköpare av en bil.
maanson skrev:Hej,

Åkte med min sköna V50 2,0 D igår och jag noterade vid ett tillfälle att varningslampan blinkde till otroligt snabbt tillsammans med 2 eller 3 andra lampor. Vet inte vilka det var, det gick så snabbt (kanske 1/4 sekund) så att jag inte hann se. Efter det har det inte hänt på nytt. Bilen gick som det skulle igår ocg går som den ska idag.

Kan det vara något fel som borde kollas upp eller ska jag låta det vara?
Vad skulle ni göra?

Mvh Niclas
Har haft min v50 sen juni förra året, och gjort flera mjukvaruuppdateringar (vad det nu kallas på fackspråk...). Och jag har fortfarande detta som återkommer IBLAND, typ en gång/varannan månad. Hade hoppats på nån fix, men jag antar (som alla andra sagt) att det är en följd av elektroniken samspel... :evil: Så, jag bara ignorerar TILLS det tänker lysa så jag hinner se det :lol:
av Frigge
Ragnarpe skrev:
Frigge skrev:

OK Frigge, det är möjligt att du har rätt till viss del, men när dörrar, bakluckor, strålkastare, tankluckor osv styrs elektroniskt så tycker jag det har gått ill överdrift med det elektroniska. Visst, det handlar om utveckling men jag är inte så säker på att kunderna är så nöjda, i alla fall, inte dom som är andra- eller tredjehandsköpare av en bil.

Bakåtsträvare där :wink:

Se det positiva istället för negativa :lol:
av Ragnarpe
Frigge skrev:
Ragnarpe skrev:
Frigge skrev: Utveckling kallas det :lol:

Frigge: OK, jag ger mig motvilligt :oops:
Men ibland längtar jag tillbaka till Amazon- och 240-tiden, för om bilen
krånglade så kunde man göra allt själv. I dag är det bara att låsa den och
lifta hem.....
av Frigge
Ragnarpe skrev:

Frigge: OK, jag ger mig motvilligt :oops:
Men ibland längtar jag tillbaka till Amazon- och 240-tiden, för om bilen
krånglade så kunde man göra allt själv. I dag är det bara att låsa den och
lifta hem.....[/quote]

Jag förstår vad du menar, idag kan ingen göra spec mycket själv så det var allafall enklare förr.

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]