Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Känner igen problemet....... Om man hade ett träd det växte pengar på så skulle man köpa en ny tillsatsluftslid och styrtrycksventil då dessa inte direkt blir bättre med tiden,30+ år tar ut sin rätt. jag kör den mer kostnadseffektiva varianten och låter högerfoten hålla tomgången när mina är kall,fick dock skruva upp tomgången på den sambon brukar köra då hon kör bil annorlunda än jag :D
jo de va nog därför dom styrtrycksventilerna jag hade va kassa allihopa. men har tatt luftventilen och ska plocka en styrtryckare från en lågmilad -88 som fungerat klockrent så får vi se :)

Som bilen går nu iaf så hostar den några sec när man kallstartar pga de extra bränslet den får från kallstartsspridaren. sen går den på ca 600 ett tag och klättar sen till ca 1500 och går ner mot 900 beroende på hur man kör. en varmstart får högerfoten va med lite sen hoppar den runt på 8-900 tills man kör iväg. då är det runt 9-1200 igen... men den är iaf körbar. tjuvstannar inte å håller på som förut..

va ute med isbilen idag och fick rådet att låsa styrtryckaren i läge och sen köra resten via knapp. men tycker det är lite väl mycket "Roadkill" eller tattit...
Fanns en lösning från volvo ang hårdstartade ci bilar,ett tid intervall relä som körde kallstarts insprutaren varje gång man startade,var mest för turbo bilar med det skulle lösa problemen vintertid då man använder motorvärmare så termotidgivaren inte reagerar. Har och tänkt på att ersätta styrtrycksventilen med typ en ställbar bränsletrycksregulator men det känns som du säger som att det blir lite "folkrace" av det hela
Ci systemet är fantastiskt när det funkar :)
Tog en sväng nyss ca -20 grader. och tomgången vägrar gå ner mer än 1600 rpm när man kör runt 100km/h en stund.
tar man det lungt i byn så går den ner som vanligt efter ca 5 minuter.

Så jag gjorde såhär (:-)
Bild

Har ej testat något mer så får väll se senare va som händer.

Update: Jodåå! De verkar som detta gjorde susen! Startar med motorvärmare ca 3 timmar (-20) å går på tomgång utan att man rör gasen på ca 1200 och ökar efter någon minut till 1500. kör man i 10 minuter så seglar den ner till 900 stadigt och går där utan problem. startar igen varm utan bekymmer på stadiga 900rpm!
De får duga för oss (D)
Frrla skrev:Vad har jag lyckats göra när det blir så? Har provat 3 olika tilluftsslides som fungerar i andra bilar. Ingen tjuvluft hittar jag heller. Spelar ingen roll hur jag ställer tomgång på plastskruven eller ändrar på slidens 8mm..... Har även provat ändra på co skruven utan framgång.

Är motorn kall å går på 1000 så ökar den till 1600 varm. Då kan man ställa ner till 1000 men då finns ingen tomgång när den är kall igen...
Hade exakt samma fel på en b230e för en herrans massa år sedan. Antingen ingen tomgång kall eller väldigt hög varm. Pest eller kolera. Där var iaf felet att någon fiffig person skruvat co-skruven helt fel. Så jag justerade den med varm motor vill jag minnas så tomgången blev bra och sen mätte jag co-värdet och finjustersde.

Sen är det också väldigt viktigt att plattan i luftmängdmätaren sitter centrerad. Det kan ramla bort några delar som gör att armen som håller plattan hamnar fel.
Jag har vart och finjusterat (1/8dels varv) mer på co och tomgångs-skruven efter eget tycke idag, där jag tycker att den går ok när den är varm.
Verkar som man får köra en kvart innan den går ner som vanligt igen.

Kollade hävarmen och plattan förut, och de ser fortfarande bra ut. Hade den ute för ett år sen, då centrerade jag och ställde in den efter handboken med plåtblecket. Vet inte om man kan göra så mycket mer åt just den om man inte ska behöva plocka isär den helt.

Har även slängt lite isolerande skit runt styrtrycksventilen för att hindra kalluftsdrag. men tycker inte det gör någon verkan direkt.

Funderar om jag inte ska ta och göra rent gasspjället om de behövs, eller om jag ska vänta tills nästa helg och byta ut det bara.. börjar tappa lusten lite. speciellt när den nu verkar gå helt ok endå.
Frrla skrev:Funderar om jag inte ska ta och göra rent gasspjället om de behövs, eller om jag ska vänta tills nästa helg och byta ut det bara.. börjar tappa lusten lite. speciellt när den nu verkar gå helt ok endå.
Visst är det problem med bilar som går bra.........
Vad ska man då hitta på :-)-)
Jo de finns annat å göra. Håller på och bygger ihop en motor till 78an som ska i till sommaren.
Ska dra hem en 88e nån dag som ska slaktas.
Gle:n har en del skruvning kvar innan våren och sen ska den bänkas.
Glt:n har en balja kvar + lite lackjobb innan sommaren. Nästa vinter ska den få ett större lackjobb.
Sen ska de handlas 05-08 V70 så måste ju hitta ett shysst exemplar annars börjar de nästan bli lite skruvning på gång ;)
Vad du än gör, skaffa ingen båt... När vi köpte en begagnad Flipper 620 så fick jag lägga ner och sälja av det jag hade med bilar. Det blev omöjligt att få tiden att räcka till.
Denna bild är tagen sommaren 2014 på sydsidan Stora Kornö och Kornö Kalv (för er som vet var det ligger) utanför Lysekil. En fantastisk sommar, vi fiskade makrill och badade i havet utanför och rökade makrill till middag på kvällen. Den smakade alldeles utmärkt till frukost också tillsammans med en Jägermeister :-)-)
Vi tog båten på trailer bakom 745-an och körda landvägen till Henån och sjösatte där. Var ute den mest underbara veckan den fina sommaren 2014
IMG_20140721_175117.jpg
IMG_20140721_175117.jpg (1.82 MiB) Visad 625 gånger
Tur att båtar aldrig vart något direkt intresse för mig eller närståede då :)
Annars vore det säkert kul att åka på båtsemester någon gång. Har vart i norge och havsfiskat några gånger. Men ett par 3dagar har oftast vart tillräckligt flr att man ska vara nöjd :)

Allt som har 1 till 8hjul, med eller utan skidor har däremot slukat tid på det ena eller andra viset :D

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]