- fre 10 feb 2017, 18:48
#1148563
Hej kamrater,
Har fått ett märkligt fenomen på min Volvo V60 D2 årsmodell 2012. Märkte på E4an första gången förra helgen, ligger på 6ans växel och ungefär 1800-1900 varv då den plötsligt lät som en automat som håller på växla ner och varvmätare drog upp till 2500 varv. Och eftersom det är en D2a så förstår jag att det inte handlar om motoreffekt/att den spinner.
Den gjorde så några ggr innan den betedde sig normalt igen. Provade senare på kvällen att framtvinga samma sak, inget hände, körde i backar och testade olika varianter utan framgång. Idag när sambon körde så blev det problem igen, hon ligger på 5an uppför en backe, ungefär samma varv och då drog varvmätaren iväg och växelindikatorn visade dessutom att helt plötsligt trodde den 4an va i. När den slutade slira så visade den 5an växel igen.
En kopplings som är slut eller är på väg, är det inte det problemet hela tiden? Känns mest normalt i min värld, men jag är ingen mekaniker. Alla tänkbara tips mottages.
Har fått ett märkligt fenomen på min Volvo V60 D2 årsmodell 2012. Märkte på E4an första gången förra helgen, ligger på 6ans växel och ungefär 1800-1900 varv då den plötsligt lät som en automat som håller på växla ner och varvmätare drog upp till 2500 varv. Och eftersom det är en D2a så förstår jag att det inte handlar om motoreffekt/att den spinner.
Den gjorde så några ggr innan den betedde sig normalt igen. Provade senare på kvällen att framtvinga samma sak, inget hände, körde i backar och testade olika varianter utan framgång. Idag när sambon körde så blev det problem igen, hon ligger på 5an uppför en backe, ungefär samma varv och då drog varvmätaren iväg och växelindikatorn visade dessutom att helt plötsligt trodde den 4an va i. När den slutade slira så visade den 5an växel igen.
En kopplings som är slut eller är på väg, är det inte det problemet hela tiden? Känns mest normalt i min värld, men jag är ingen mekaniker. Alla tänkbara tips mottages.