Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Robbi skrev: Håller med, min har aldrig legat över 0,6 litet milen och det ska jämföras med min gamla bensinare som låg på det dubbla. Den fick jag jämt tanka.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Värdeminskingen är ändå större på bilen än vad du sparar in på bränslekostnader.
KrilleW skrev:
Robbi skrev: Håller med, min har aldrig legat över 0,6 litet milen och det ska jämföras med min gamla bensinare som låg på det dubbla. Den fick jag jämt tanka.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Värdeminskingen är ändå större på bilen än vad du sparar in på bränslekostnader.
Beror ju på när du gjorde bytet, t.ex. vid nästa bilbyte blev det en diesel och man inte enbart bytte pga drivmedelskostnad. :wink:
Säg att du har en 3 år gammal 3.2 som är värd 150.000kr och kör den 3 år till. Den drar 1.3 liter milen.
Vi jämför med ett nyköp av en XC70 D5 för 3 års ägande som kostar 400.000kr och drar 0,8 liter milen.
Räkna med 50% värdeminskning för båda (vilket är onödigt hårt för den begagnade).

Det innebär alltså att totalkostnaden för soppa och värdeminskning för 6000 mil och 3år i de båda bilarna är
3.2 = 184.200kr
D5 = 267.000kr
TS skriver att han(/hon) gillar T5 bättre. Ju mer man kör desto mer glädje av den motor man gillar. Så resoneomanget att ju mer man kör desto viktigare är förbrukningen stämmer ju inte helt. Klart man sparar mer på liten snål motor om man kör mycket men man missar också mer körglädje.

Hur som tror jag att vi alla är typ överens - T5 blir nog inte mycket dyrare att äga och TS gillar den bättre..
Man förlorar så mycket pengar ändå på en ny bil, så jag skulle absolut välja den drivlinan man trivs bäst med , ingen vet vad som kommer att hände om 1,2 eller 3 år, men troligtvis ingenting som gör att ditt val styr din bils värde i någon större utsträckning, visst skulle ett eventuellt diesel/bensin bils förbud i storstäder vissa dagar i veckan potentiellt komma att påverka potentiella köpare där, men Sverige är större än så........Mina tre sensate bilar har bytts in i Stockholm men hamnat ut i landet i slutändan
Var ett lätt val fö min del, D4 och T5 var inom mit budget. Nettoprisen på en T5'er 2017 var kring 7000:- lägre än en motsvarande D4'er.
Jag kör 2000 mil om året och drivmedel är en marginal kostnad jmf. med värdeminskning. Om dett skulle hända att min Bensin V90 CC har högre värdeminskning jmf. D4 är jag säker på att dett åar inom ramen av dom 7000:-

Dock tror jag kalkylen på en D4 och T5 är breakeven.

Därför tog jag en T5'er så har jag det i det mindste roligt under tiden jag äger bilen :)
Malmstroem skrev:Jag önskar att jag kunde välja bil endast med hjärtat. Uppriktigt sagt så tror jag inte att jag skulle köra Volvo då. :oops:
Nja,syftade mer på valet ev motor och div utrustning som folk velar mellan om hur beg marknaden ska värdera den, som färg osv. Sitter samma för det är ändå en själv som ska köra den :D

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]