Moderator: Moderatorer
Flajjan skrev:När vi för något år sedan körde genom Europa med bilen så tankade jag Shell Vpower diesel - det var en märkbar skillnad, både i prestanda men framförallt i förbrukning.ADAC har testat och fann att såväl prestandaförbättringen som förbrukningsförbättringen genomsnittligt låg i storleksordningen tre procent. Alltså inte värt den ganska dryga merkostnaden.
Flajjan skrev:det finns mycket skitbränsle i Sverige..Såsom till exempel ...?
Flajjan skrev: När vi för något år sedan körde genom Europa med bilen så tankade jag Shell Vpower diesel - det var en märkbar skillnad, både i prestanda men framförallt i förbrukning.Man har finare asfalt nere i Europa än i Sverige (Samt på många ställen färre kullar), vilket ger lägre förbrukning och mindre friktion (?) vilket kan göra att man upplever bättre prestanda. När jag var i Tyskland för lite över ett år sedan fyllde jag Volvon med billigaste dieseln jag hittade på något bonnställe ute på vischan, och på den tanken snittade jag under 0.4. En siffra jag aldrig varit i närheten av i Sverige, trots att jag försökt mig på ännu försiktigare körning. Jag fyllde tanken igen vid samma pump precis innan jag lämnade landet för färjan hem till Sverige, och hemma på våra grova bullriga vägar kändes bilen segare igen och drog något mer, trots den magiska tyska "mirakeljuicen" i tanken.
Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]