Första 6500 motorerna, give or take, hade de problemen. Begränsat till MY05 medan V8:an lanserades i S80 med MY07. Det problem som dock överlevde till S80:n är ventilpaket i växellådorna, mer specifikt att det kan slitas ut i förtid och kräva byte för en tiotusen kronor. Går att kolla serienumret på lådan på 07:orna då sena 07:or hade det uppdaterade ventilpaketet, inte svårare än att öppna på huven och titta under luftfilterboxen. Min bil är inom serienummerområdet och kan växla lite tvärt från 2:an till 3:an när den är kall men i överlag tror jag inte man behöver gräma sig om bilen annars växlar som den ska. Provkör den när den är helt kall bara och verkar det schysst så köp.
Bra köp jämfört med liknande bilar? Ptja, det beror nog på vad du jämför med. Jag har en S80 V8 -07 och jag är väldigt nöjd. Då saknar jag ändå vissa tillbehör jag egentligen förespråkar som nödvändiga, men då hade bilen bara en tidigare ägare och god historik samt fanns i närheten så det var ju inte så mycket att bråka om. Keyless hade varit trevligt, adaptiv farthållare också och ventilerade säten är ju ingen dum grej heller. Utöver det har jag nog ganska mycket "resten". Mina krav var ljus inredning + trälister, Premium Sound samt V8:an förstås då. Riktigt trevlig motor, men jag tycker lådan kan vara lite slö jämfört med den uppdaterade versionen som kom 2011 (dvs aldrig till någon V8). Absolut inget problem, lite önsketänkande bara. Jag kan tänka mig många motsvarande 4-dörrarssedaner med V8:or kan ha snabbare lådor men i överlag är jag nöjd. Har dragit 1,2 l/mil sedan inköp. 0,90-0,95 vid normal landsvägskörning men går att pressa ner den i 0,8X i lägre landsvägsfarter.
Hade jag haft pengarna hade en T6 2011+ varit ett självklart val (samma prestanda, snabbare låda och lägre förbrukning) men som bang for the buck tycker jag V8:an är riktigt bra. I regel väldigt välutrustade, mycket motor och bil för pengarna. Räknar man på det så är det ju en äldre bil så pengarna du sparar på värdeminskning räcker till mycket bensin. Om du kan leva med bränsleförbrukningen så finns inget att argumentera om (som sagt, ingenting mot vad värdeminskningen på en nyare bil är). Köp!

-)