Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Neos
Hallå allihopa! Är väldigt dålig på det här med bilar och har sökt runt men kan inte finna något om mitt problem.
det är så att min ljus strömställare (vredet till vänster om ratten) inte funkar..
så halvljuset är alltid igång när jag startar bilen och går inte att vrida av,
dimljus går ej att tända och helljuset vill inte "låsa" när man drar i spaken.
Är det ljus strömställaren det är fel på eller är det något annat?
och isf, hur byter man den?

tacksam för snabba svar.

mvh / neos
volvo s80 -99
Användarvisningsbild
av wissel
1 Om det vore min bil så skulle jag börja med att lossa Minuspolen på batteriet ca 30 min. Kostar Gratis.
Börja med att ta ur nyckeln, vänta minst 5 min. INNAN du lossar Batterikabeln....
2 Det finns tre programerbara alternativ för Ljusvredet som kan "ställa till" det nämligen:
A Halvljuset på, för ljusomkopplarens samtliga lägen förutom i position för parkeringsljus (Flexnoll).
B Ljusomkopplaren ges tre lägen: av, parkeringsljus och halvljus (Flexstd).
C Halvljuset alltid på, oberoende av ljusomkopplarens läge (Flexlgt) .
3 Ditt Helljus "fastnar" bara OM du har Vredet på Lampmärkningen ..!
4 Kollat säkringar ?
av Neos
Jag testade att koppla bort batteriet som du sa men det hjälpte inte, och alla säkringar e okej.
strömställaren står rakt upp som den skall vara för att helljuset skall "låsa" men det funkar inte.
ingen funktion funkar på ljus strömställaren.
av Blondy
Neos skrev:Hallå allihopa! Är väldigt dålig på det här med bilar och har sökt runt men kan inte finna något om mitt problem.
det är så att min ljus strömställare (vredet till vänster om ratten) inte funkar..

tacksam för snabba svar.

mvh / neos
volvo s80 -99
Jag har exakt samma problem som ovan. Jag kan lägga till att strömställaren har slutat klicka, när man vrider den till olika lägen.
Vad var det för fel? Är det trasig strömställare?
av Blondy
Blondy skrev:
Neos skrev:Hallå allihopa! Är väldigt dålig på det här med bilar och har sökt runt men kan inte finna något om mitt problem.

tacksam för snabba svar.

mvh / neos
volvo s80 -99
Jag har exakt samma problem som ovan. Jag kan lägga till att strömställaren har slutat klicka, när man vrider den till olika lägen.
Vad var det för fel? Är det trasig strömställare?
Lånade strömställare från sambons Volvo V70 och det verkar funka fin fint! :D
Lägger en beställning hos bilskroten!
Användarvisningsbild
av Mysko
Den fungerar som den ska, står den i läge 0. ska det lysa halvljus, det är svensk lag. Ställ den på läge 1 (tror det heter så?) så hardu helljus när du drar i spaken som ingen använder (blinkers). Slå sedan av bilenmed gott samvete, är halvljus automatik oavsett läge. (om den är svensksåld.) På en tysksåld, är det mörkt när den står på 0.
av Schmoyoho
Finns väl ändå inget lagkrav på att halvljuset ska lysa i ett visst läge på ljusvredet? Det ska lysa under körning och då spelar det väl ingen roll om du har fotomkopplare eller en stor spak till strömbrytare i mittkonsollen. Läge 0 har ganska länge gått att konfigurera om till vad man vill. Förut fanns det en liten justerskruv under vredet men numera krävs mjukvara för att byta. Men går gör det.
Användarvisningsbild
av Mysko
Schmoyoho skrev:Finns väl ändå inget lagkrav på att halvljuset ska lysa i ett visst läge på ljusvredet? Det ska lysa under körning och då spelar det väl ingen roll om du har fotomkopplare eller en stor spak till strömbrytare i mittkonsollen. Läge 0 har ganska länge gått att konfigurera om till vad man vill. Förut fanns det en liten justerskruv under vredet men numera krävs mjukvara för att byta. Men går gör det.
Nej inget lagkrav, men vi har ju halvljuslag i sverige (drl), hade en tysk 850 förut, den var mörk på 0, vilket inte s80 är. Men du har rätt i det du skriver, tänkte faktiskt på det när jag skrev inlägget att jag kommer att få mothugg :)
av IngridHB
Provade ovannämnda grej att ta bort minuspolen ett tag. Och JAAAAAAA, det funkade. Blinkersarna blinkar och helljuset funkar också.
Tack från Ingrid. Stolt S80 ägare och bilfixare 🙂🚘

Vi våtslipar och kör klarlack på[…]

Fönsterhiss

Hej, jag fick precis samma problem på b&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ve[…]

Beställ ett eget batteri och byt. https://w[…]