Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Min bromspedal är alldeles stum på morgonen innan jag startat bilen. Den är så stum så att bilen skulle börja rulla om jag stod på backe och släppte handbromsen. Så fort jag startat den sjunker den ner.

Är det ny bromsvätska som gäller och/eller är det någon backventil som inte riktigt är i form?
Kan inte exakt hur det fungerar men det är väl läckage i bromsservot eller någon slang till det så att den tappar vakuumet över tid. Samma sak som om du med motorn av trampar på pedalen så att den blir stum.
av rid54
Bromsservot behöver "vakuum" för att göra sitt jobb. Att systemet skulle vara så tätt, att det säkert höll undertrycket över natten är ju kanske nåt man väntar sig på en väldigt ny bil, men kanske inte på en som har några år på nacken. Du bör prova om det finns någon bromsverkan alls om du rullar lite utan att ha startat motorn. Det ska det väl finnas, för man bör ju kunna bromsa bilen om den t.ex behöver bogseras i lina vid nåt tillfälle. Om det inte går att få bromsverkan utan att motorn är igång har du ett allvarligt fel på bromssystemet och bör konsultera nån som kan bedöma läget. Att det är betydligt trögare att bromsa utan motorn igång är helt normalt.
rid54:

Har testat det där genom att göra som jag skrev ovan. Stod på backe, tryckte ner bromspedalen, koppling och drog samtidigt ner handbromsen innan jag startade motorn. Bilen började rulla.
av rid54
Låter läskigt. Jag tror att du bör be nån mekaniker kontrollera ditt bromssystem. Jag är övertygad om att det är tänkt att man ska kunna bromsa bilen (med fotbromsen) även om motorn står still, exempelvis vid bogsering, som sagt.
När motorn inte går har du inget vakuum till bromsservon. Då blir pedalen välidgt tungtrampad.

För att bilen ska bromsa får du normalt ta spjärn mot ryggstödet och trycka rejält hårt på bromspedalen.

Det bör man tänka på om man ska bogsera en modern bil med servo för styrning och broms. Den är väldigt svårhanterad med motorn avslagen.
Som sagt, brukar krävas lite våld för att kunna bromsa utan vakuum i servot.

Min D5 -07 var också stum i pedalen på morgonen, tydligen vanligt att dom börjar läcka vakuum när dom har några år på nacken. Jag brydde mig aldrig om att åtgärda det, funkade ju fint med motorn igång.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]