Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:Om Ryssland/Syrien/Trump/Iran/Irak/Putin/Mijöpartiet fixar att bränslet ligger på 40 kr/liter så kommer Bensinaren vara heldöd på marknaden
Det känns ju troligt på ett par års tid :)

Ungefär samma skrämselpropaganda fick jag höra när jag för 6 år sedan köpte min XC60 T6 AWD. Sedan dess har bensinpriset gått NER....
Jag är ju gammal nog att minnas när priset gick upp 400% på två månader 1973. SÅ på 3 år kan ju mycket hända. Sen hände det ju ännu mer över några år.

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
perhall skrev:När jag köpte min T4 var den 53000 billigare än D3 163 hk. Nu skiljer det 10000...
Vilket är ännu ett exempel på att dyrare bilar tappar mer i värde.

Hade det varit samma pris från början kan det tänkas att bensinaren hade varit billigare i alla fall. :wink:

Andrahandsköpare är ofta mer priskänsliga än nybilsköpare är. Därför blir bilar med hög bränsleförbrukning, dyr försäkring och mycket reparationer billigare.

När det gäller framtida värderingar så det i stor utsträckning gissningar som styr. Min gissning är att andrahandsvärdet kommer att vara ungefär lika för D4 och T5 i det här fallet. Kör man mycket så blir dieseln troligen totalt billigare tack vare lägre förbrukning. Med mer rimliga körsträckor så är min gissning att skillnaden blir marginell.

Men som sagt var -- mycket kan hända på tre år.
VolvoB20 skrev: Jag är ju gammal nog att minnas när priset gick upp 400% på två månader 1973. SÅ på 3 år kan ju mycket hända. Sen hände det ju ännu mer över några år.

Bild

Fast för mig som konsument är ju försäljningspriset mer intressant än importpriset...

http://spbi.se/statistik/priser/bensin/
Det låter på en del som att T5 skulle dra 2 liter milen och D5 0.5 lit/mil. I verkligheten skiljer kanske 2-3dl per mil (högst), dvs 350-525kr i månaden på 1500 mil körsträcka med nuvarande priser. Knappast något som kommer vara avgörande för andrahandsvärdet.
Lövet skrev:Det låter på en del som att T5 skulle dra 2 liter milen och D5 0.5 lit/mil. I verkligheten skiljer kanske 2-3dl per mil (högst), dvs 350-525kr i månaden på 1500 mil körsträcka med nuvarande priser. Knappast något som kommer vara avgörande för andrahandsvärdet.
Tyvärr är det få bilköpare som är rationella, även i nästa led kommer det finnas köpare som tror på 0.5 vs 2L förbrukningen....
Lövet skrev:Det låter på en del som att T5 skulle dra 2 liter milen och D5 0.5 lit/mil. I verkligheten skiljer kanske 2-3dl per mil (högst), dvs 350-525kr i månaden på 1500 mil körsträcka med nuvarande priser. Knappast något som kommer vara avgörande för andrahandsvärdet.
Det sjuka är ju att oerhört många resonerar just så - att bränsleförbrukningen är ett viktigt moment även om man svensonbrukar bilen. Finns ju mängder av trådar här då folk överväger att byta bil för att de tycker bilen är för törstig, eller resonerar kring andrahandsvärdet av den anledningen.

I slutändan så finns det bara en faktor som påverkar andrahandsvärdet. Tillgång och efterfrågan - enkelt.
KrilleW skrev:
Det sjuka är ju att oerhört många resonerar just så - att bränsleförbrukningen är ett viktigt moment även om man svensonbrukar bilen. Finns ju mängder av trådar här då folk överväger att byta bil för att de tycker bilen är för törstig, eller resonerar kring andrahandsvärdet av den anledningen.
Jag är en av dem, men med en XC70 3,2 som man fick tanka efter 40 mil, så var det en fröjd att beställa en XC70 D4 AWD istället :-)-)
Vilket ekonomiskt sett är en totalmiss om du räknar efter. Du kan inte köra ifatt den extra värdeminskningen med lägre förbrukning.

Sen att det känns trevligare att tanka är en annan sak...
ansjo skrev:
KrilleW skrev:
Jag är en av dem, men med en XC70 3,2 som man fick tanka efter 40 mil, så var det en fröjd att beställa en XC70 D4 AWD istället :-)-)
Håller med, min har aldrig legat över 0,6 litet milen och det ska jämföras med min gamla bensinare som låg på det dubbla. Den fick jag jämt tanka.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Antisladd lampan brukar vara den som tänds f&[…]

Byte Xenon V70 -08

Som sagt, jag har blivit ombedd att hjälpa ti[…]

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde må[…]

Vad är det för plastburk som sitter prec[…]