Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
Jo, mjukvaran för subwoofer är låst.
Är bilen inte beställd som ny med subwoofer kan verkstaden inte ladda in mjukvaran.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
o0kungen0o skrev:Går det att se med vida och dice?
Osäker på exakt hur det visas. Men verkstaden måste beställa mjukvaran med rätt artikelnummer i VIDA via en dator som är direkt uppkopplad mot Volvos server. När man sedan försöker ladda mjukvaran i bilen kommer VIDA tvärvägra. Om man kan se det i VIDA i förväg vet jag faktiskt inte.
av matand12
Varför har dem "omöjliggjort" den mjukvaran?
Det måste finnas en anledning (inte bara att sub är för nybilsbeställare) typ tekniskt problem
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Ingen direkt teknisk anledning alls.
Någon har räknat och tyckt att det inte är ekonomiskt att ha subwoofern i tillbehörssortimentet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns ju vissa saker som någon på Volvo tyckt var orimligt dyra att installera i efterhand. Då verkar det ju också rimligt att de har spärrat så att man inte kan få för sig att ladda in mjukvaran till något som det ändå inte är meningen att man ska kunna sätta dit. Minskar risken för fel. Men ökar risken för frustration hos händiga eftermarknadsskruvare.
Användarvisningsbild
av Slasse
Jag tycker dock inte att subwoofern tillför SÅ mycket till ljudbilden att det skulle vara värt att eftermontera den. Har testat att stänga av den och skilladen blir inte så stor faktiskt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har inte lyssnat på subben i MY16 (om det är den du menar) men ryktet säger att Dynaudio-systemet, som det rör sig om här, spelar bättre än det nyare från HK (!?) Kanske har det inverkan på subbens prestation också. För egen del tycker jag att det gör ganska stor skillnad med respektive utan den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag hade subben i min förra XC70. Den är ingen DB-dragracing välta folk vid kiosken, långt ifrån.

Däremot var den väldigt balanserad och gav ett helt annat djup i ljudet. Dessutom spelar övriga högtalare både mycket renare och högre när de slipper dra basen också.

Så jag var väldigt nöjd och saknar den verkligen i min nuvarande XC70
av jonken69
MarcusJ skrev: fre 10 feb 2017, 09:43 Jo, mjukvaran för subwoofer är låst.
Är bilen inte beställd som ny med subwoofer kan verkstaden inte ladda in mjukvaran.
Tjena, en fråga:
Jag har på min high performace möjligheten att ställa in volym mm för subwoofer i displayen, betyder det att den är upplåst då?

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]