Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Idag hände något kul, en testförare med testbil (V90) körde in på korvmojjen för en korv när jag stod i kön. Jag passade på att fråga om det hårda chassit på CC. Om jag förstod rätt så menade han att det är hårt satt i chassit för att inte kränga, som XC70, men samtidigt mer följsam över gupp och ojämnheter. Han menade vidare att man lurar sig lite på att bilen är bredare och inte gungar på samma sätt. Han menade på att den egentligen inte alls är stum i chassit utan mycket förbättrad på alla sätt för bättre komfort och väghållning. Förstod inte allt tekniskt snack om stötdämpare kontra fjärding...detta gällde standardversionen.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Robbi
Ha! Kört nu! Vadå hårt chassi? Kändes ungefär som min XC70 sport edition. Testade standardchassit och den lilla skillnaden i bredd gör den lite mer stabil men vägen ojämnhet kändes nog mindre än i min XC. Jag tror den där Collins har haft XC70 standard som referens och den är ju gunghäst i jämförelse. Ser fram emot v.12.

Användarvisningsbild
av JanneP77
Robbi skrev:Ha! Kört nu! Vadå hårt chassi? Kändes ungefär som min XC70 sport edition. Testade standardchassit och den lilla skillnaden i bredd gör den lite mer stabil men vägen ojämnhet kändes nog mindre än i min XC. Jag tror den där Collins har haft XC70 standard som referens och den är ju gunghäst i jämförelse. Ser fram emot v.12.

Robbi, jag har också en XC70 Sport Edition och tyckte inte att CC var hård i chassit. Ingen i familjen heller och då frågade jag vad de tyckte om just det när vi provkörde. Stabil och trygg, precis som en Volvo ska vara men med mer körglädje än XC70... Enligt mig perfekt! Och det utan luftfjädringen. Vad Collin har som referens vet ingen! Cadillac 59? ;-//
Användarvisningsbild
av Robbi
JanneP77 skrev:
Robbi skrev:Ha! Kört nu! Vadå hårt chassi? Kändes ungefär som min XC70 sport edition. Testade standardchassit och den lilla skillnaden i bredd gör den lite mer stabil men vägen ojämnhet kändes nog mindre än i min XC. Jag tror den där Collins har haft XC70 standard som referens och den är ju gunghäst i jämförelse. Ser fram emot v.12.

Robbi, jag har också en XC70 Sport Edition och tyckte inte att CC var hård i chassit. Ingen i familjen heller och då frågade jag vad de tyckte om just det när vi provkörde. Stabil och trygg, precis som en Volvo ska vara men med mer körglädje än XC70... Enligt mig perfekt! Och det utan luftfjädringen. Vad Collin har som referens vet ingen! Cadillac 59? ;-//
Jag tror att han förväntade sig den vanliga XC70 och aldrig kört sport edition. Konstig analys i vilket fall. Nej, den är perfekt.
Användarvisningsbild
av x74
Testade en v90cc d4awd idag, fin fin bil, men diesel är långt ifrån premium känsla i, skakar å knattrar, satte mig i min bensinare direkt efteråt när jag skulle hem, vilket lugn! 8)
av Pvpjtgb
Testkörd och får sälla mig till minoriteten verkar det som, eftersom jag inte gillade att den fastare och mera direkta kontakten med underlaget som fått Volvo att nedpriorotera komfort. 200 ändringar i chassit mot vanliga V90, och detta är resultatet, för min del en dålig kompromiss.

Den känns mera tight än den vanliga V90 AWD jag provat, dock var det olika förutsättningar, men litar den mätstocka som använts, min kropp i detta fall.
Den vanliga V90 AWD kördes på motorväg och i lappad gatutrafik blandad med kullersten i Lund. Med 21" sommarhjul.
V90 (18" friktionsdäck) CC med vanliga chassit blev testad på snöiga och isiga landsvägar i mellanskåne, och den är hur bra som helst att köra och känns förbannat säker i uppförandet....men offrar det som kännetecknat tidigare bilar jag haft med i XC eller AWD i kombination med siffrorna 70 gällande maskering av dåligt skötta vägar med asfalt, isbark eller annat underlag som skickar stötvågar upp genom hela kedjan av dämpningsfuntioner.

Nåväl, det är nog inga problem att sälja av direkt om jag fortsätter att känna samma sak nån gång runt påsk då leverans är förväntad.
av troubleshooter
Provkörde nu i helgen, uppskattar faktiskt den fastare sättningen av chassit jämfört mot V90 jag provkörde som jag upplevde lite i softaste laget, åker idag XC60 med 4c och 20" kör med sportsättning mesta tiden. Dieselknattret har väl egentligen inget med premium känslan att göra, Audi, BMW och Mercedes låter alla som tröskverk när det gäller 2 liters dieslar, eller så kanske premium känslan försvinner på alla dessa bilar när man har 2 liters diesel....Den Audi'n som jag har lånat några gånger i vinterlåter som att den håller på att gå i småbitar när den är kall 8)
av AndS
Läste i någon artikel att skärmkanter bara var lackerade svarta bitar. När jag har tittat på vår CC så ser det ut som samma material som i front och backdel och som ser ut att vara genomfärgat.
Så här har nog journalisten blandad ihop vanlig CC med nedlackad.
Är nu nöjd att det blir ett visst skydd mot sly och liknande när man kör på mindre skogsvägar.
av raven76
Robert verkar inte helt nöjd med nya Audi Q5 heller:
" Först kör jag Q5 med stålchassi. Och jag tror knappt det är sant. Hur kan en modern bil vara så bullrig och stötig. Ja, stötigheten är som den nyligen provkörda Volvo V90 CC, men bullret som ändå var rätt diskret i Volvon är nu öronbedövande."
Enligt Robert blir den en helt annan bil med luftfjädring. Men med tanke på hur fel jag tyckte han hade om V90 CC så vet jag inte om man ska lägga så stor vikt vid det.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 19

Jag väcker upp den här tråden igen[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Har bilen ingen app för att visa den aktuella[…]

Tack för infon :) Ja detta verkar ju vara ett[…]

Volvo Assistans - och sedan?