NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Vad har bilen gått? Det går att fylla ett partikelfilter på ett par tusen mil om man bara åker runt i stan.
20500 mil har den gått 3 ägare inkl mig. Vet att det är pendlingsmil fram till ca 18000 mil ungefär då den gått mellan jobb och hemmet av en person sedan den var ny. resten vet jag inte (personen innan mig) till nu. Nu är det jag och det här har jag märkt på ca en månad när jag pendlat att den drar mycket.

Kan vara möjligt att det korkat igen på den tiden 2:a ägaren hade den ca 2000 mil, men om filtret nu skulle vara fullt varför får man då inga varningslampor eller felkoder isf?
Mainrotor skrev:
Lövet skrev:Vad har bilen gått? Det går att fylla ett partikelfilter på ett par tusen mil om man bara åker runt i stan.
20500 mil har den gått 3 ägare inkl mig. Vet att det är pendlingsmil fram till ca 18000 mil ungefär då den gått mellan jobb och hemmet av en person sedan den var ny. resten vet jag inte (personen innan mig) till nu. Nu är det jag och det här har jag märkt på ca en månad när jag pendlat att den drar mycket.

Kan vara möjligt att det korkat igen på den tiden 2:a ägaren hade den ca 2000 mil, men om filtret nu skulle vara fullt varför får man då inga varningslampor eller felkoder isf?
Vet inte om filtret behöver vara fullt, kanske kan vara så att det helt enkelt är trasigt på något sätt inuti. Jag hade inte dåliga värden med tryckgivaren, dom bytte tom till en ny. Dom bytte en del på min bil, men den började alltid regenerera strax efteråt igen. Det var först när jag fick prova ett annat partikelfilter som den slutade helt.
Så länge bilen tror sig kunna regenerera bort sotet så tänds sannolikt ingen varningslampa. Men effekten är som du märker väldigt hög förbrukning. Den täta regenereringen tyder på att filtret är på väg att ge upp tyvärr. Finns andra orsaker också som nämnts ovan.
Lövet skrev:Så länge bilen tror sig kunna regenerera bort sotet så tänds sannolikt ingen varningslampa. Men effekten är som du märker väldigt hög förbrukning. Den täta regenereringen tyder på att filtret är på väg att ge upp tyvärr. Finns andra orsaker också som nämnts ovan.
Yes yes, det lutar nog åt filtret. uppdaterar när jag vet mer helt enkelt. :-)-)
dieselputte skrev:Att givaren visar fel mätvärde och ändå fungerar har jag nog aldrig hört talas om. Det är väl 3 saker som kan ske,

1- Givarens membran fryser sönder av fukt som bildats = permanent fel (Limp Home mode max 2800 rpm/slö motor) = byte av givare

2- Kommunikation med givaren felar, permanent elektronikst fel i givaren (Limp Home mode max 2800 rpm/slö motor) = byte av givare. Hade det felet själv i höstas när förre givaren gav upp, är inne på min 4e givare nu.....de andra gångerna var mätvärdet permanent fel. Har dock bara betalt för en givare, övriga via garanti.

3 - Slangarna som går mellan rören och dpf har spruckit, eller är blockerade med sot/fukt. Prova att ta loss slangarna vid givaren vid vänster sida om batteriet sett framifrån. Blås lite försiktigt med en renblåsningspicka, är slangarna av vid dpf hör du nog ett kraftigt väsande, mjukt och relativt tyst ljus tyder på hela slangar. Montera tillbaka givaren och byt ev slangarna vid dpf om de är trasiga. Kan ev orsaka Limp Home mode.

Av det du skrivit är min tolkning att din motor inte sätts i Limp Home mode, den blir ruskigt slö då och det går knappt att köra mer än 100km/h

Om man ansluter Vida så kan man mäta aktuella tryck och få vägledning om de är normala innan start och vid tomgång.
Provkör en stäcka tills motorn blivit varm och se vad som händer i Vida.

Ny givare kostar runt 1200kr hos Volvo, du byter den på max 10 min. Känner du någon med samma motor kan ni prova att växla givare mellan bilarna och se om det blir bättre.

Men, jag tror tyvärr att det är dpf som är boven.

enligt då jag hade den inne på ford sa dom så ialla fall fast knde ju va täta slangar fast dom inte sa det
dock därefter tömde jag dpf och fick regenering bortprogramerat å bilen går fint sen dess
Du skriver att
På servicen upptäcktes dock att en tryckslang till Intercoolern satt löst, Tyvärr märkte jag ingen som helst skillnad varken i förbrukning eller prestanda vilket är lite konstigt.
Om man har läckage av luft som redan passerat luft-masse-mätaren, så luras motorn och du kommer att köra fel bränsle/luft-förhållande, vilket i sin tur innebär att du sotar igen filtret, samt att regenereringarna inte blir lika effektiv som den skall vara.

Jag köpte begagnad 2.0D med 16' på mätaren i somras. Hade rel. stort läckage av luft (mycket oljeklet vid turbon samt vid laddluftkylar-in-anslutning => hela undre skyddsplattan och växellådan var totalt nergeggade) och därtill symptomen med "vägg-i-vägg"-regenereringar (dock max 2 st ej konstant-regenerering). I steg 1 bytte jag två stycken slangklämmor, vilket fick det tätt vid laddluftkylaren, fortfarande läckage vid turbo-utloppet dock, vilket fixades med en ny slang ut från turbon från DO88, sedan dess har det varit tätt. Regenereringarna har sedan dess blivit färre (c:a 60mil mellan dem just nu), samt förekommer inte längre "vägg-i-vägg-regenereringarna".

Utifrån beteendet så GISSAR jag att vägg-i-vägg-regenerering är medvetet från styrprogrammet enligt följande tankegång.

1. Regenerering utförs, ev. med en "time-out"
2. För att kunna se om regenereringen var lyckad så stoppas regenereringen och trycket över dpf mäts.
3. Om trycket över dpf är högre än efter tidigare utförda regenereringar (inom vissa marginaler) => upprepa regenereringen.
Vägg i vägg regenerering händer ett par ggr per år för mig, svårt att säga varför. En del regenereringar klaras av på drygt 10 km medans vissa tar upp till 25 km. Vid vägg i vägg går den andra cykeln i regel på 5-7km. Intervallet för mig ligger på 63 -68 mil nu. Bilen har gått lite över 14000 mil. Dpf aldrig bytt.
Perra_367 skrev:Du skriver att
På servicen upptäcktes dock att en tryckslang till Intercoolern satt löst, Tyvärr märkte jag ingen som helst skillnad varken i förbrukning eller prestanda vilket är lite konstigt.
Om man har läckage av luft som redan passerat luft-masse-mätaren, så luras motorn och du kommer att köra fel bränsle/luft-förhållande, vilket i sin tur innebär att du sotar igen filtret, samt att regenereringarna inte blir lika effektiv som den skall vara.

Jag köpte begagnad 2.0D med 16' på mätaren i somras. Hade rel. stort läckage av luft (mycket oljeklet vid turbon samt vid laddluftkylar-in-anslutning => hela undre skyddsplattan och växellådan var totalt nergeggade) och därtill symptomen med "vägg-i-vägg"-regenereringar (dock max 2 st ej konstant-regenerering). I steg 1 bytte jag två stycken slangklämmor, vilket fick det tätt vid laddluftkylaren, fortfarande läckage vid turbo-utloppet dock, vilket fixades med en ny slang ut från turbon från DO88, sedan dess har det varit tätt. Regenereringarna har sedan dess blivit färre (c:a 60mil mellan dem just nu), samt förekommer inte längre "vägg-i-vägg-regenereringarna".

Utifrån beteendet så GISSAR jag att vägg-i-vägg-regenerering är medvetet från styrprogrammet enligt följande tankegång.

1. Regenerering utförs, ev. med en "time-out"
2. För att kunna se om regenereringen var lyckad så stoppas regenereringen och trycket över dpf mäts.
3. Om trycket över dpf är högre än efter tidigare utförda regenereringar (inom vissa marginaler) => upprepa regenereringen.
Så du menar att den lösa slangen till intercoolern kan ha påskyndat igensättningen av filtret? Låter ganska troligt då jag tittat närmare i motorutrymmet och sett att det är en del olja som gäggat ut från rören in till spjällhuset (en nippel utanför). Troligtvis har bilen gått ett tag med lös slang och påskyndat igensättningen av filtret.

Med Vägg i Vägg regenerering menar du att dom startar direkt efter varandra? Isf gör mina det konstant i ett par mil med nåt litet avbrott på några sekunder för att sedan starta igen ända tills jag stänger av bilen och motorn svalnat.
Mainrotor skrev:
Så du menar att den lösa slangen till intercoolern kan ha påskyndat igensättningen av filtret? Låter ganska troligt då jag tittat närmare i motorutrymmet och sett att det är en del olja som gäggat ut från rören in till spjällhuset (en nippel utanför). Troligtvis har bilen gått ett tag med lös slang och påskyndat igensättningen av filtret.

Med Vägg i Vägg regenerering menar du att dom startar direkt efter varandra? Isf gör mina det konstant i ett par mil med nåt litet avbrott på några sekunder för att sedan starta igen ända tills jag stänger av bilen och motorn svalnat.
Det är normalt med olje klegg utanför spjällen i Y-förgreningen, nästan alla bilder man sett på motorrummet i 2.0D har en oljeklegg där, även min bil sedan den var typ 1 år. Se dock till att vakuumslangarna sitter ordentligt, spänn eventuell med ett litet buntband. En av dessa vakuumslangar till Y;et lossnade för mig och då gick det inte att varva mer än 3500rpm, dåligt turbodrag, satte tillbaka och låste med buntband, sen dess har den gått normalt.

Vägg i vägg regenerering brukar för mig starta med 5-10 sekunders intervall de få gånger det sker.
Lite oljefukt kring spjällhuset är ok, men inga större mängder.

I mitt fall så var det tydligt att läckaget var större (typ 5mm ackumulerad gegga på hela motorskyddet, samt "färsk" tunn olja kring turbo-utloppet. Jag skulle nog kunna säga som så att om det bildar pöl på "plast-motorskyddet" under motorn => för mycket läckage, om inte, OK.

Om någon av vakuum-slangarna till spjällhuset lossnar (som dieselputte ovan) så "läcker" det vakuum ur systemet, vilket gör att turbo-ventilen (vinröd Pierburg, sitter mellan motor och batteri ungefär) inte kan lägga tillräckligt mycket vakuum till VNT-klockan (sitter på turbon) som styr VNT-vingarna => uteblivet turbo-tryck.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??