Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
johnnype skrev:Nja, jag vet inte att jag hört någon med just detta problem förut.

UEM innehåller koder för fjärrnycklar och skyddas av en PIN och lite sånt, jag kan ladda om en begagnad att passa din bil och både nya och befintliga nycklar.

Så ett byte till begagnad UEM och behålla din befintliga fjärr är genomförbart. Om du också kan hitta en UEM/spegel med den bilens tillhörande fjärrnycklar så kan jag aktivera dom till din bil.

Vilken årsmodell och bil pratar vi?
Det jag tänkte från början var ju om man kan byta bara själva mottagaren då jag läst att det gått att göra på andra årsmodeller.
Nu verkar det ju som att det inte går på min model, V70 -03

Om du ska hjälpa till antar jag att du behöver vara på plats vid bilen och jag tror jag läste att du bor i värmland eller?
Jag bor i Halmstad :)
Kan jag inte få en beg fjärr programmerad av volvo eller dom gör bara det på fabriksnya?
av andersuw
malajo skrev:Kan jag inte få en beg fjärr programmerad av volvo eller dom gör bara det på fabriksnya?
Du kan få en beg. fjärr inprogrammerad på din bil av Volvo om du har PIN-koden till den. Men att hitta en beg. fjärr tillsammans med uppgift om rätt PIN-kod är ungefär lika lätt som att hitta en nål i en höstack. ;-)
av malajo
andersuw skrev:
malajo skrev:Kan jag inte få en beg fjärr programmerad av volvo eller dom gör bara det på fabriksnya?
Du kan få en beg. fjärr inprogrammerad på din bil av Volvo om du har PIN-koden till den. Men att hitta en beg. fjärr tillsammans med uppgift om rätt PIN-kod är ungefär lika lätt som att hitta en nål i en höstack. ;-)
Bild

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
av johnnype
Det stämmer Volvo kan bara om dom har fodralet med nyckelns koden på, jag kan däremot plocka ut en nyckels pin och seed från UEM och lägga in i en annan UEM. Om du har returbilen nära så kan du garanterat hitta nycklar + uem i valfri bil. Det funkar ju att plocka från vilken årsmodell som helst inom modelltypen då. Om man bara är ute efter nyckel + kod.

Värmland, Sunne stämmer det. Inte så värst nära tyvärr då.
av andersuw
Om du inte har nära till Returbilen eller någon annan skrot där du kan plocka en UEM med tillhörande fjärrar föreslår jag att du skickar ett PM till soe69 här på forumet och som både Johnny och jag känner sedan många år tillbaka. Han bor nära Returbilen i Malmö, är en j-l på att plocka delar därifrån och tar inte mycket betalt för sina värdefulla tjänster. Sedan åker du till Johnny och får hjälp med mjukvarusidan.

Enligt Johnny går det ju bra med vilken UEM som helst så länge det bara är fjärrarna och deras koder man är ute efter. Men om UEMn måste bytas kan det finnas variationer att se upp med. Olika beroende på om man har automatisk avbländning eller inte. Kan kanske skilja mellan årsmodeller också. Gissar att Johnny har koll på läget i det avseendet också.

Värt att överväga i sammanhanget kan vara byte till KIR (Key Integrated Remote), även kallad stilettnyckel. Tar du fjärrar från en -04 eller senare får du KIR. Sedan får du beställa nyckelämne hos Volvo, få det slipat så det passar dina låscylindrar och sedan låta programmera in de nya nycklarna på bilen. Alternativt kan du istället byta till det tändningslås och den låscylinder till förardörren som satt på den bil KIRarna kom från, om du även kan lägga vantarna på dem. Det går också att "programmera om" (mekaniskt) dina befintliga låscylindrar så att de passar de nyckelblad du fick med KIRarna. Johnny kanske även vid behov kan hjälpa dig med att programmera in nycklarna elektroniskt som behöriga på bilen.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]