Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ferdinand64 skrev:Nu fick jagdessa koder! HCM-0xC41881

BCM-0x403407

ECM-0x080600
Jag hittar bara en av felkoderna, den på ECM (Engine Control Module), i VIDAs lista över de felkoder din bil kan ha. När det gäller HCM (Headlight Control Module) och BCM (Brake Control Module) hittar jag bara snarlika koder, som det skulle kunna handla om istället för dem du anger. Meddelandet om lampfel har troligen med felkoden på HCM att göra. Koden på ECM sätter farthållaren ur spel. BCM-koden sätter den adaptiva farthållaren ur spel. Sedan vet vi inte om alla koderna är aktiva. Det skulle i vissa fall kunna handla om koder som sattes i det förgångna och där felsymptomen sedan dess försvunnit.

HCM-U041881 Ogiltig data mottagen från styrenhet bromssystem (BCM). Buss-/meddelandefel. Felaktig data mottagen
Tänkbara felorsaker
Sök felorsak i sändande styrenhet (BCM)

BCM-C003407 Hjulhastighetsgivare höger fram. Mekaniskt fel
Tänkbara felorsaker
Smuts eller metallpartiklar mellan tandhjul och hjulsensor.
Något hjul har varit blockerat vid körning.
Lös hjulsensor.
För litet eller för stort gap mellan hjulsensor och tandhjul.
Glapp i hjullager eller axelvibrationer.
Skadat tandhjul.
Skadad hjulsensor.

ECM-P080600 Kopplingslägesgivarkrets inom/utanför gränsvärden
Tänkbara felorsaker
Felaktigt monterad, justerad eller kärvande lägesbrytare.
Kontaktresistans, oxidation eller glappkontakt i kontaktstycket.
Felaktig lägesbrytare.
andersuw skrev:
ferdinand64 skrev:Nu fick jagdessa koder! HCM-0xC41881

BCM-0x403407

ECM-0x080600
Jag hittar bara en av felkoderna, den på ECM (Engine Control Module), i VIDAs lista över de felkoder din bil kan ha. När det gäller HCM (Headlight Control Module) och BCM (Brake Control Module) hittar jag bara snarlika koder, som det skulle kunna handla om istället för dem du anger. Meddelandet om lampfel har troligen med felkoden på HCM att göra. Koden på ECM sätter farthållaren ur spel. BCM-koden sätter den adaptiva farthållaren ur spel. Sedan vet vi inte om alla koderna är aktiva. Det skulle i vissa fall kunna handla om koder som sattes i det förgångna och där felsymptomen sedan dess försvunnit.

HCM-U041881 Ogiltig data mottagen från styrenhet bromssystem (BCM). Buss-/meddelandefel. Felaktig data mottagen
Tänkbara felorsaker
Sök felorsak i sändande styrenhet (BCM)

BCM-C003407 Hjulhastighetsgivare höger fram. Mekaniskt fel
Tänkbara felorsaker
Smuts eller metallpartiklar mellan tandhjul och hjulsensor.
Något hjul har varit blockerat vid körning.
Lös hjulsensor.
För litet eller för stort gap mellan hjulsensor och tandhjul.
Glapp i hjullager eller axelvibrationer.
Skadat tandhjul.
Skadad hjulsensor.

ECM-P080600 Kopplingslägesgivarkrets inom/utanför gränsvärden
Tänkbara felorsaker
Felaktigt monterad, justerad eller kärvande lägesbrytare.
Kontaktresistans, oxidation eller glappkontakt i kontaktstycket.
Felaktig lägesbrytare.
Då börjar jag med att kolla abs sensorn, tack för infon, då har jag nåt att jobba med, får köpa en vida istället för ppc, den har vart kanon hittils men har inte haft den här plattformen förut.
mvh
Stefan
Vilken ppc är det närmare bestämt du har? Jag har haft en första generationens BSR ppc felkodsläsare som funkat bra tillsammans med min V70 -02. Använde den länge tillsammans med VIDA (som man ju kan köpa utan DiCE för en spottstyver på ebay) när jag mekade med den bilen. Min "nya" V70 -15 kräver dock andra doningar så jag kör numera VIDA tillsammans med DiCE.
andersuw skrev:Vilken ppc är det närmare bestämt du har? Jag har haft en första generationens BSR ppc felkodsläsare som funkat bra tillsammans med min V70 -02. Använde den länge tillsammans med VIDA (som man ju kan köpa utan DiCE för en spottstyver på ebay) när jag mekade med den bilen. Min "nya" V70 -15 kräver dock andra doningar så jag kör numera VIDA tillsammans med DiCE.
ppc3 heter den, skulle önska att den beskrev lite bättre, Kan du rekommendera någon Dice?
Ja den borde ju klara att läsa koderna korrekt. Lite konstigt att den spottar ur sig koder som inte är helt korrekta utan verkar vara lite hipp som happ i början av kodsträngen.

När det gäller VIDA/DiCE köpte jag ursprungligen det här paketet. Det går att hitta billigare men det här är en "pirat-DiCE" av högsta kvalitet, kommer med mjukvara som vanligen innebär trubbelfri installation, EWD (Electric Wiring Diagrams, d.v.s. kopplingsscheman) medföljer och säljs av en kille som verkligen anstränger sig att ge support när det behövs.

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Jag uppgraderade senare till en version med Bluetoothförbindelse så att jag slipper sitta med datorn i knät ute i bilen. Men det är en ren bekvämlighetsfråga förstås. :)

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1718794159

Det kan just nu av annonserna se ut som om grejerna är slut och dessutom inte levereras till Sverige. Men jag tror mig veta att det bara beror på att säljaren just nu är lite upptagen av annat och därför försöker minimera kundtillströmningen. Om du skickar honom ett meddelande via ebay går det säkert bra att få köpa ändå.
andersuw skrev:Ja den borde ju klara att läsa koderna korrekt. Lite konstigt att den spottar ur sig koder som inte är helt korrekta utan verkar vara lite hipp som happ i början av kodsträngen.

När det gäller VIDA/DiCE köpte jag ursprungligen det här paketet. Det går att hitta billigare men det här är en "pirat-DiCE" av högsta kvalitet, kommer med mjukvara som vanligen innebär trubbelfri installation, EWD (Electric Wiring Diagrams, d.v.s. kopplingsscheman) medföljer och säljs av en kille som verkligen anstränger sig att ge support när det behövs.

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Jag uppgraderade senare till en version med Bluetoothförbindelse så att jag slipper sitta med datorn i knät ute i bilen. Men det är en ren bekvämlighetsfråga förstås. :)

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1718794159

Det kan just nu av annonserna se ut som om grejerna är slut och dessutom inte levereras till Sverige. Men jag tror mig veta att det bara beror på att säljaren just nu är lite upptagen av annat och därför försöker minimera kundtillströmningen. Om du skickar honom ett meddelande via ebay går det säkert bra att få köpa ändå.
Får kolla upp det när kassan tillåter, Och tack för hjälpen!
VIDA/DiCE är definitivt en god investering om man tänker sig att meka lite själv med bilen. Betalar sig snabbt. Även om man inte vill/kan göra allt själv är det rätt bra att ha egen koll på läget när man pratar med verkstaden.
andersuw skrev:VIDA/DiCE är definitivt en god investering om man tänker sig att meka lite själv med bilen. Betalar sig snabbt. Även om man inte vill/kan göra allt själv är det rätt bra att ha egen koll på läget när man pratar med verkstaden.
Jag brukar göra det mesta själv, är lite ny med alla felkoder men man lär så länge man lever! :D
Om man försöker meka med en genomdatoriserad bil som den du nu har märker man snabbt att man är helt blind utan hjälpmedel av typ VIDA/DiCE. Har man de hjälpmedlen blir mekandet å andra sidan snarast enklare än det var på gamla bilar utan mycket till datasystem och därmed inte heller mycket till felkodssystem. :D
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]