Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
Min fjärrnyckel (larmdosan) funkar bara att öppna med ibland.
Räckvidden är alltid dålig och ibland funkar den inte alls.
En timme senare kan den funka hur bra som helst igen, fast på kort avstånd då.
Vid tillfällena när den inte funkar spelar det ingen roll var jag står.
Har hört att mottagaren sitter över instrumentbrädan?
Det spelar alltså ingen roll om jag försöker låsa/låsa upp med nyckeln vid framrutan.
Har bara en fjärr så jag kan inte testa med nån annan och utesluta att nyckeln e kass.
Har även läst nått om dörrkontakter som brukar bli slitna men borde inte innebelysningen vara tänd om bilen inte fattar att dörren är stängd?
Detta händer alltså båda när jag ska låsa och när jag ska låsa upp.

Det konstiga är att det bara är ibland det strular.
Känns lite som att när det strular så blir det bättre av att bilen körs en stund, typ som att nått batteri laddas upp under körningen.

Batteri i bil och nyckel är nya.

Vad ska man misstänka?
av malajo
E det verkligen ingen annan som haft detta problemet?

Har hittat en del trådar från andra årsmodeller och oftast verkar det vara mottagaren som är kass.
Men tydligen som har denna mottagaren flyttats runt lite av volvo och jag hittar inget om var den sitter på en V70N.
Så nya frågan lyder så klart om nån vet var jag hittar prylen?
Eller vad prylen heter?
Jag har en felkodsläsare hemma och med den fick jag med dice, eller vida (vet inte vad som är vad)
Om jag fattat det rätt ska jag kunna hitta prylen någonstans i programmet eller?
Och på så vis då få reda på var den sitter samt vad den heter?
av andersuw
Mottagaren sitter vid innerbackspegeln och är en del av UEM, Upper Electronic Module. Vad man skall misstänka i första hand i den här bilgenerationen har jag tyvärr inget grepp om. Vad jag vet är det ganska sällsynt med fel på UEM och också sällsynt med fel på fjärrkontrollerna på P2-bilarna. Min enda personliga erfarenhet gäller 850 där båda fjärrkontrollerna gav upp och måste bytas ut.

Att bara ha en fjärrkontoll är ju av helt andra skäl lite vågat. Så jag skulle börja med att skaffa en fjärrkontroll nummer två. Om det inte hjälper vet man ju sedan att felet sitter i andra änden och har ändå inte slösat bort några pengar i onödan.
av malajo
Har nu hittat några enstaka trådar om att mottagaren sitter i spegeln som du säger.
Eller du säger "vid", jag fick det till att den sitter "i"
Klart det är vettigt med 2 fjärrisar men om jag fattat det rätt kostar en ny en mindre förmögenhet?
Har givetvis 2 nycklar så jag blir inte sittande om jag tappar min fjärr.

Vad gäller spegeln, är det programmering som gäller om man byter den?
Returbilen tar bara 100kr för en spegel så det hade ju varit ganska billigt att testa en annan.

Har som sagt hittat en del trådar med folk som har samma problem men då på andra årsmodeller, både äldre och nyare.
av andersuw
UEM sitter bakom spegeln om man skall vara exakt. Jag har ingen erfarenhet av att byta just UEM men det är sannolikt att det inte minst just där fordras omprogrammering om den byts. Det är en synnerligen känslig styrenhet just därför att den styr larmfunktionen. Som sagt, jag skulle börja med att skaffa mig en fjärr nummer två, vilket ändå är bra att ha. Om det inte hjälper kan det vara läge att ge sig på UEM. Det är dock inte särskilt vanligt att den styrenheten går sönder.
av malajo
Om det inte hjälper kan det vara läge att ge sig på UEM. Det är dock inte särskilt vanligt att den styrenheten går sönder
Kanske därför jag inte hittar nått om det vid googling.
Hittar ju däremot en hel del folk som haft problem med både nyare och äldre bilar där det hjälpt att byta själva mottagaren.
Jag känner lite att det e onödigt att köpa en ny fjärr för vad jag antar är ganska mycket pengar om jag ändå inte har nytta av den.
Alltså skulle det inte bli bättre med en ny fjärr så har jag 2 st som jag jag bara kan använda precis utanför bilen i bästa fall.
Och allt för ofta inte kan använda alls.

Alltså jag förstår din tanke och menar inte att du har helt fel.
Jag har haft tankarna på en extra fjärr men det har inte blivit av iom att jag har extra nyckel som jag kan använda.
En extra fjärr tillför ju inte så mycket mer än att just kunna öppna bilen på avstånd.
Kanske ska tillägga att sirenen till larmet på bilen inte funkar heller så jag har inte mycket nytta av larmet som det ser ut nu.

I trådarna jag hittat så har det alltså blivit mycket bättre av att bara byta mottagaren men då har det varit en "lös" enhet för 50-100kr på skroten.
Och handlar det om dom pengarna ser jag ingen anledning till att inte testa det först.
Men nu kanske det inte är så i mitt fall med denna årsmodellen :(
av andersuw
Min tanke med att skaffa den extra fjärren var bara att det är ett enkelt sätt att ta reda på var felet sitter (sändare eller mottagare) samtidigt som du inte kastar pengar i sjön eftersom två fjärrar ändå är bra att ha (om det inte visar sig vara fjärren det är fel på) och en frisk fjärr också är bra att ha (om det visar sig vara fjärren det är fel på).

Om felet sitter i mottagaren tror jag det inte finns någon annan väg att gå än att byta ut övre styrenheten (UEM). Möjligen skulle dock mottagaren kunna vara en enhet som går att löda loss från kretskortet så att den kan ersättas med en frisk mottagare från en begagnad UEM som du hittat på skroten. Om man måste byta UEM krävs sannolikt omladdning av mjukvara och jag vet inte om Volvo gör detta på en begagnad del när det gäller just UEM, som är en lite "känslig" enhet just därför att den har med larm och lås att göra. Jag föreslår att du skriver ett PM till johnnype här på forumet och ber honom titta in i tråden. Möjligen kan han ge dig en bättre diagnos än jag och han kan kanske också hjälpa dig med UEM-byte om det skulle visa sig att det är där skon klämmer.
av malajo
Jag får kolla med volvo vad dom vill ha för en ny fjärr.
Eller om dom har nån annan idé.
Men risken är att det blir så dyrt så jag inte vill chansa på det.
Känns som att en ny fjärr + programmering kostar mig minst 1500kr.
Det vill jag inte lägga om jag inte vet att det hjälper mig.

Ska testa PM oxå!
Användarvisningsbild
av johnnype
Nja, jag vet inte att jag hört någon med just detta problem förut.

UEM innehåller koder för fjärrnycklar och skyddas av en PIN och lite sånt, jag kan ladda om en begagnad att passa din bil och både nya och befintliga nycklar.

Så ett byte till begagnad UEM och behålla din befintliga fjärr är genomförbart. Om du också kan hitta en UEM/spegel med den bilens tillhörande fjärrnycklar så kan jag aktivera dom till din bil.

Vilken årsmodell och bil pratar vi?
av andersuw
malajo skrev:Känns som att en ny fjärr + programmering kostar mig minst 1500kr.
Det gör det säkert.
malajo skrev:Det vill jag inte lägga om jag inte vet att det hjälper mig.
Förstår det. Men det är ju rätt svårt att testa var felet sitter (i sändaren eller mottagaren) eftersom du bara har en fjärr. Vad jag kan se är enda sättet att chansa på antingen det ena eller det andra. Om jag var i dina kläder skulle jag börja med att skaffa mig en fjärr till. Om det inte hjälper skulle jag sedan nappa på Johnny's erbjudande om att hjälpa till med UEM-byte.

Ytterligare en möjlighet är förstås den Johnny nämner: Att hitta en begagnad UEM tillsammans med minst en begagnad fjärr som funkar ihop med den och sedan byta båda UEM och fjärr. Men jag vet inte hur realistiskt det är att hitta något sådant och om det i slutänden innebär mindre kostnader och besvär.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...